lördag 15 juni 2013

Tagen på bar gärning


Kolla: färgen, mjuka nästan ludna blad. Bambu poaceae Arundinaria Auricoma från Japan. Växte i breda rabatter i Kew Gardens i London.

Gick ett varv i bambuträdgården. Satte mig på en bänk i solen bredvid EN av ruggarna av bambu. Fingrade lite på de lena bladen.

Gick ett varv till. Satte mig igen. Huvudet gick som på en hackspett. Ingen annan i närheten? Helt solo i bambuträdgården, bara jag och den här söta, söta ...

Ja, jag skulle precis rycka upp en liten bit för att STJÄLA med mig hem till Sverige. Hög puls.




Så sätter sig den här och tittar anklagande och surnäbbat på mig. Det syns väl att det är en reinkarnerad trädgårdsmästare?

Nä, jag kunde inte. Satte mig och stirrade surt tillbaks en stund istället.

Vet du något bra ställe att köpa bambu på i Mälardalsområdet? Eller någon bra nätbutik?

23 kommentarer:

  1. Ärlighet varar längst. Och vet du kanske belönas du i din nästa inkarnation och blir en fågel. Jag vet att de som tror i den religionen anser att människan är steget före nirvana, men det tror inte jag. ;) Det måste väl vara att få sväva där uppe bland molnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl så (suck). Fast jag skulle hellre bli en väldigt bortskämd bondkatt i mitt nästa liv om det går bra. Som matvägrar om jag inte får sheba ångkokta lax i små delikatesspåsar. Och ligger i knäet på matte/husse när han/hon bloggar samtidigt som jag får mina tassar masserade.

      Radera
    2. Haha, så har jag också tänkt ibland när kissen bara slickar av såsen från den svindyra enportions-bullarna och sedan faller ihop på golvet och ber om att få klappad på magen (fast han nyss var så hungrig så han ömkade sig framför kylskåpet) - OCH FÅR SIN ÖNSKAN UPPFYLLD.
      Kan jag få garantier att få komma till en riktig kattvän, så kanske jag ändrar mig från fågellängtan och byter till katt-alternativet. ;)
      /Charlotta

      Radera
  2. Ha ha ha, vilken tur att du lät plantan vara så inte den lilla fågeln följde med hem och stirrade på dig så fort du klev ut i trädgården.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jösses. Då hade ju hela sommaren varit förstörd! Tur att jag lät bli. Phu!
      Trevlig helg på dig också Hans :-)

      Radera
  3. Sv: Ja den gula aklejan med långa sporrar är en pastellakleja, i alla fall som jag tolkar det. Ibland kallar jag den för guldakleja. Det där med exakt art- och sortbestämning är inte min specialitet. ;) Jag tror inte att jag har köpt den, utan har för mig att jag fick plantan en gång för "länge, länge sedan".
    Lite kinkig hos mig som sagt, men värd att ge en chans i vilken trädgård som helst tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Suuuuperfin! Gå in hos Charlotta och kika själva.

      Radera
  4. hahahaaa, ja, en trädgårdsmästare kan dyka upp i vilken skepnad som helst :=)
    Håller tummarna för att du ksa hitta en planta att köpa i din närhet.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Det var tur för dig att fågeln dök upp, hade nog blivit ett år i Towern om du blivit ertappad. Ha en skön helg .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vatten och bröd, då hade jag varit slank och fin sedan. Hm. Nä, det var nog tur. Fin fortsättning på helgen på dig också!

      Radera
  6. Rolig historia! Det finns mycket att se i Kew Gardens, det är nog nästan den enda trädgård jag kan få gubben att följa med till. Jag har aldrig vågat ta något skott, men något frö har ibland slunkit ned i fickan.
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastisk park tycker jag! Det där var första gången jag besökte den, fantastiskt mycket att se. :-) Alltså - bara titta på.

      Radera
  7. Det var nok en mening med at den reinkarnerte gartneren dukket opp i rette øyeblikk! :-)

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder!
    Hihi, så söt den är
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Aja baja inte stjäla
    nog ser han allt bra sträng ut den lilla pippin
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejmen precis. Jag skulle bara ... hjälpa till med att rensa lite. Lite, lite.

      Radera
  10. Det var mig en söt liten mästare..hihi...och roligt berättat ;-)

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  11. Du är mer än lovligt galen, min sköna!
    Rödhaken är så söt och du har helt rätt lite uppfostrande =)
    Kramar Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch då, det faller nog inom normalramen. Ja, jag vet. Man gör inte så, speciellt inte i en botanisk trädgård. Kram!

      Radera