måndag 10 juni 2013

Mörkrödbrun iris med penstemon



Tror att det sitter en etikett i jorden någonstans, men hittade den inte ikväll. Det är första gången irisen blommar och jag är jätteglad.

De blåsvarta knopparna gjorde att jag trodde att den skulle bli blå eller lila. Så blev den härligt tegelröd!

Den passar perfekt med kompisen penstemon i rabatten. Alltså de röda stänglarna som kommer upp till höger i bilden nedanför. Men vem bestämde att det skulle stå en Nora Barlow i kallrosa där också? Alltså aklejan. Näej, kan det inte ha varit någon annan än jag? Då var det väl jag då.



35 kommentarer:

  1. Läcker iris! Jag tror aldrig jag sett någon i den färgen förut.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir ju jättenyfiken, när köpte jag den? Och av vem?

      Radera
  2. Aklejor poppar upp där de trivs bäst. Och de blir såå fina om de får välja själva. Hos mig har de dessutom lyckats med konststycket att poppa upp på många ställen där de passar perfekt också. Nästan som om färgen ligger på lur och smittar via grannarnas rotsystem. :D
    Och irisen är väldigt snygg, jag har några mörkt röda aklejor som också skulle matcha den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhaåhå, skulle det bli lite frön över från de röda aklejorna så skulle de sprättas ut på lämpligt ställe hos mig ... :-)

      Radera
  3. Åhh, så snygg färg det är på din iris! Mumsig!

    Kram

    SvaraRadera
  4. For en stilig farge! Må ha vært en artig overraskelse:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det, hade den varit blå hade jag gett bort den!

      Radera
  5. Den är fin, och ovanlig. Oväntat med den färgen på knopparna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Som jag stirrat fram den blomman.

      Radera
  6. Mmmmmm - vilken skönhet! Den skulle jag gärna veta namnet på:-)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag måste rota i jorden efter den lilla lappen. Om det är en internetbeställning brukar jag spara kvittona också. Hm. Rota, rota, rota. Återkommer.

      Radera
  7. Svar
    1. Ja, känner att jag inte har tillräckligt många iris.

      Radera
  8. Åhh! Så fin... eller rättare sagt vacker.
    Jag kan tyvärr inte ha Iris. Det är den enda växten som mördarsniglarna äter upp helt och hållet :/ Har en stackars krake kvar och hoppas på att den får en chans att blomma.

    Sommarkram / Therése

    SvaraRadera
    Svar
    1. Iiiiihhh, ännu har spanjorerna inte slagit till där jag bor. Men de finns i närheten ...

      Radera
  9. Oi så vakker iris! Den hadde virkelig vakker farge!

    SvaraRadera
  10. Otroligt snygg! Förstår att du är nöjd :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  11. Irisen din var kjempefin! Det er alltid gøy når de blomstrer første gangen, for en vet jo aldri helt sikkert hvordan de ser ut :-)

    SvaraRadera
  12. Den irisen "går inte av för hackor"
    Underbar!
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  13. Flot iris den har en dejlig brændt farve,samt fin form,ser rigtig godt ud med de andre planter!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättefin form! Jag är jätteimpad av mig att jag köpte just den. :-)

      Radera
  14. Det er en fantastisk farve på din iris - den har jeg ikke set før.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näej, inte jag heller. Nu måste jag faktiskt ta reda på vad det är för sort. Det här går inte.

      Radera
  15. Mycket vacker färg på din iris!

    (Såg en del irisar i tegelröda toner på Chelsea (förrförra året), det var trädgården Human & Nature Intervention, finns några bilder på min sida om Chelsea, men man får bläddra ner bland bilderna... Hursomhelst har sedan dess tänkt att en sådan en... o nu blickar jag avundsjukt på din, hihi... =oP)

    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  16. Det var en vaker Iris, nydelig farge.
    Så fint blomstene og fargene passer sammen i ditt bed.
    Det er herlige tider for oss blomster og hage rare.
    Maritklem.

    SvaraRadera
  17. Fin färg på irisen men lite svår när det gäller att kombinera färgen med vanliga rabattperenner. Tur att du har de mörka stjälkarna i närheten - verkligen klädsamt.Finfina färger för den soliga rabatten!/Anja

    SvaraRadera
  18. Jag skickade ett gäng av den irisen till ett antal bloggare i höstas när jag delade mina! Bl.a. till Helena! Du kanske fick oxå?

    Tyvärr kommer jag inte på namnet just nu:)

    Kram

    SvaraRadera
  19. Vilken läcker färg på din iris!
    Trevlig helg

    SvaraRadera