fredag 23 november 2012

Så här gör du egna betongansikten

Nu är det äntligen fredag! Dags att leka med bloggtema igen hos Pilgrim på Bland rosor och bladlöss.
I dag är temat - tips.

I juni *rodnar* lovade jag Törnrosas trädgård att berätta hur jag gjort de här:




Det är inte alls svårt - jag lovar. Det du behöver för gjutningen är:

  • En påse finbetong
  • Vatten
  • En hink att blanda i, diskhandskar att skydda händerna med eller liknande och en murslev eller liten spade att röra runt betongen med
  • Det rör du vill att ansiktet ska sitta på, det kan vara armeringsjärn eller som jag valde, en bit kopparrör - eller vad som helst
  • En form fylld med sand att lägga gjutformen i, samt något, till exempel små brädbitar att staga upp röret med för att det ska ligga rätt mot gjutformen.

Innan du kommer så långt måste du ha ordnat en sådan här:






Japp. Någon att gjuta av, i det här fallet yngsta dottern.

Det, och rullar med gasbinda som är färdigindränkta i gips från apoteket. Det är ganska dyrt, men en förpackning med sex rullar räcker till ganska mycket.

För att göra gjutformen behöver du förutom modell:

  • Gipsgasbinda
  • Vatten
  • Vaselin
  • Lite gladpack att täcka ögonen med om man är rädd att mista ögonfransarna
  • (och lite skön avslappnande musik i bakgrunden)

Klipp knappt deciemeterlånga bitar av gasbindan och lägg i en hög.

Fyll en skål med vatten.

Har modellen långt hår eller lång lugg - sätt upp med hårband. Smörj in ansiktet generöst med vaselin. Lägg små duttar med gladpack över ögonen om modellen är rädd för att mista ögonfransarna. Med rejält med vaselin tror jag risken är minimal.

Följ anvisningarna på förpackningen av gasbinda, det handlar om att blöta en kort stund och sedan kleta fast på ansiktet.

Tänk på att göra en så tjock mask att den klarar att hålla blöt betong.

När du täppt till munnen på modellen bör du inte göra likadant med näsan, var noga med att göra små remsor så nära och nästan in i nästan som du kan. När masken stelnat fyller du igen näshålen genom att lägga på någon eller några remsor utifrån.




Ni fattar principen. Jag fyllde ett vanligt tråg för ett storpack kött med sand, där gjorde jag en grop för gjutformen - så att den ska ligga stadigt.

Nu ser du till att måtta hur röret till ansiktet ska ligga, se till att den kan ligga någon/några centimeter upp från gjutformens botten. Sticker den ut till kanten blir det fult och inte så hållbart. Pallra upp med brädbitar eller vad som helst.

Väljer du som jag ett slätt kopparrör får du ta fram släggan och banka några bucklor på röret längst ut, gör du inte det finns det risk att betongen inte får fäste och masken glider av.

Blanda betongen, det behövs inte mycket. En mer vattnig betong ger ett slätare ansikte (som min dotters mask). Lite mindre vatten ger ett mer "grötigt" utseende.





(Titta noga till höger så ser du maskerna)




Jag tycker maskerna är fina året om. Är inte speciellt förtjust i trädgårdspynt, men de här gör mig glad!

Är det här ett för långt inlägg? Går det att förstå vad jag försöker beskriva? Berätta!

63 kommentarer:

  1. Inte alls för långt och klockrent att förstå! Så läckert med ansikten på de man tycker om. Måste testas :-)
    Ha en underbar helg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååååå vad bra! Pust, pust. Berätta hur det funkar om du testar att göra dem också. Fin helg på dig!

      Radera
    2. Blir också jättesugen på att göra hela familejn och ha innanför grinden. Frågan är om min fyraåring är övertalbar....

      Radera
  2. Ja men dette var da et flott tips!...artig når de står på pinner i rabatten:)
    God helg:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Inger Marie! Ha en riktigt skön helg!

      Radera
  3. Vilken fantastiskt härlig och ovanlig tädgårdsprydnad.
    Något som jag måste prova göra.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker så, ja, prova och berätta hur det gick!

      Radera
  4. Fina masker, vilken kreativ idé. Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  5. Superfina masker! Inte alls för långt inlägg tycker jag. Det är ju böttre att du tar med alla steg än att du t.ex. skulle hoppa över det om att man skulle ha gladpack över ögonen :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha! Fast jag vet inte om det behövs. Men med tonårsdöttrar chansar man inte ... :-)

      Radera
  6. Suveränt inlägg!! Pyssel och gjutning passar mig perfekt:) Bra med steg för steg instruktioner. Nu gäller det bara att få med familjen oxå ;)
    Trevlig helg önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Merja! Ytterligare ett tips, fråga inte för mycket. Handla det som krävs och sätt igång ... ;-)

      Radera
  7. Det där var spännande och lockande tips. Får se till sommaren om jag tar mig an projektet. Sparar inlägget som tips.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina! Vad kul att du sparar tipset, lova att berätta om det blir av. :-) Trivsam helg!

      Radera
  8. Oh här gick ju jag igång direkt på ditt tips. Tänk att ha hela familjen i trädgården. Gillar ansikten - masker - och att gjuta betong är ju alltid roligt. Så fint!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna Vattenkanna! Jag myser verkligen av att ha min familj i trädgården i betongvariant. Det roliga är att man kan fylla på efterhand. Mamma finns där, lurar som en gädda i vassen på att lillasyster ska komma också ... Det är fint och ger bra vibbbar!

      Radera
  9. Vilka häftiga masker du gjort!!
    Jag hoppas du såg att jag svarade dig angående dammvippan inne hos mig..
    Ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näej, det har varit en galen vecka! Men nu ska jag gå in och läsa i lugn och ro :-)

      Radera
  10. Jättefin beskrivning och inte alls för lång ! Vad skoj att ha hela familjen i trädgården. Vi brukar gjuta betong med min studiecirkel, vore skoj att få med hela gänget på masktillverkning :-) Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad kul att du blir inspirerad! Tänker faktiskt att det vore roligt att bjuda hem ett trädgårdsintresserat gäng och gjuta loss! :-)

      Radera
  11. Tjusigt, tjusigt :)

    SvaraRadera
  12. Så flott tips! Det så veldig flott ut der de sto med snø på seg. Jeg fikk lyst til å prøve det der en gang :-)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt inte så dumt att göra gipsmaskerna i förväg. Då blir det inte så hiskeligt mycket att göra när det är dags för gjutningen. Och så kan man ju ha många masker att göra på en gång. :-)

      Radera
  13. Kalaskul! Vet inte om jag vågar på mig själv (med alla hudåkommor) men maken ställer garanterat upp! Han har dessutom ett finare ansikte, ha ha haaa! Jag gillar ju sådant som inte är så perfekt så kanske kan jag mojsa om lite vid gjutningen för jag måste såklart prova :)
    Med tanke på alla möss vi fångar så skulle det gå att gjuta mössor (och nu blev jag något perverterad, f´låt)... Bästa att sluta innan jag får fler "ltsande" ideér ;-)

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. En rad med små mössor. :-)
      De kanske funkar som sådana där låtsasänder, fast tvärtom. Att de skrämmer bort möss.
      Jag tror inte det är någon fara för ditt ansikte. Det enda du ska tänka på är att tvätta bort vaselinet med en gång, om du är känslig för det. Gipsbindorna känner man inte, de sitter också på så kort stund. Go! Go! Go!
      Men lova att inte använda fina pippin som modell, då går det åt pipsvängen :-)

      Radera
  14. Heisann!
    Dette var en ny vri på maskelaging. Det skal jeg forsøke ved en passende anledning.Takk for tipset .
    Go´hælj !

    SvaraRadera
  15. Jätteläckra masker att ha i trädgården.
    Fin beskrivning på hur man går till väga.
    Bra tips!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att det går att fatta! Tack! Trevlig helg!

      Radera
  16. Ojoj, vilket jobb!! Men snyggt blev det:-) /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nära, inte så farligt (ähum, det beror kanske på hur man är lagd). Men det kan bli lite underligt när man gjuter masker av nära och kära som man kanske inte träffar så ofta. Jag låter dom liksom inte riktigt komma undan, om man säger så. Snart har jag hela min magra släkt i trädgården. :-D

      Radera
  17. Så morsomme! Flott beskrivelse.
    Ja, sett i gang med strikkingen:) Send meg melding om noe er uklart i oppskriften.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, risken finns nog att det blir ett nödrop någon gång under resans gång :-)

      Radera
  18. Jösses, så fina betongskulpturer du gör... och tack för en mycket pedagogiskt beskrivning! Det får bli ett sommarprojekt... nu viker vi pappersstjärnor, lycka till med dina:)

    God och glad lördag.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! He, he, och vilka snygga pappersstjärnor sedan. Jag har inte börjat på mina än. Härlig helg!

      Radera
  19. Tack för jättebra beskrivning.
    Inspirerande! Vackert!

    SvaraRadera
  20. Vilket kul tips!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Inger! Trivsam fortsättning på helgen!

      Radera
  21. Tack för din kommentar hos mig. Det är så roligt att klä julbockarna. Du är så duktig att jobba med betong.
    //Anne-Lie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne-Lie! Skön fortsättning på helgen!

      Radera
  22. Häftigt, något sådant gjorde barnen i förskolan...

    SvaraRadera
  23. Vilken bra beskrivning. Det ser jätteläckert ut med de där ansiktena! Jag får se om mina barn ställer upp som modeller. Tur att du skrev det där om ögonfransarna. Min dotter skulle aldrig förlåta mig om jag drog av hennes.
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha. Ja, med två döttrar förstår jag problemet ... :-)

      Radera
  24. Oj vad läckert! Jag har provat att gjuta lite i betong, men aldrig ansikten. Beskrivningen var mycket pedagogisk.

    Tack för tipset!

    Ha det fint//Laila

    SvaraRadera
  25. Vad bra att du äntligen berättar... Jag såg dem i inlägget och undrade hur du gjort dem men glömde att fråga!! Superbra tips, speciellt idag då vi redan sedan tidigare bestämt att det är stora betonggjutardagen i morgon :) Nu gäller det bara att hitta någon frivillig! Undrar om 14 åriga sonen vill? Nope! ....

    kram och må gott!

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm. Silvertape kanske, lindat runt sonen och sedan?
      Näej, du får kanske nöja dig med maken.
      Och jodå, visst har jag länkat.

      Radera
  26. Jag igen... Förresten, har du verkligen länkat till Pilgrims blooming friday? ? Eller är jag blind?

    SvaraRadera
  27. Underbara masker och utförlig beskrivning. Tack/ Luna

    SvaraRadera
  28. Tänk att ha hela trädgården full av vänner. Det kan ju bli ett fantastiskt projekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt riktigt kul, jag blir på bra humör bara jag ser min "familj". Muta barnen, lova en stor godispåse, och man kan ju ligga ner när man gör masken och låtsas vara en björn och sova. :-)

      Radera
  29. Så himla snygga, kan tänka mig att alla som kommer till din trädgård blir helt hänförda. En jättebra beskrivning också.

    Du frågade på min blogg under "Tips" om mina "korvar". Hur många jag använde per ros etc. Det går inte generellt att säga hur många jag använder, det beror på hur stor rosen är eller hur många grenar den har från basen. Men viktigt är att "korvarna" inte ersätter kupningen. Jag kupar alltid upp jord först och sedan läger jag på korvarna ovanför kupningen som ett extra komplement. Och ja, jag försöker täcka stammarna så gott det går. I januari, februari lägger jag dessutom över skuggväv för att skydda ytterligare mot vårsolen ocn kalla vindar. Det är jobbigt att göra dom men hos mig har dom fungerat jättebra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anita. Jag har faktiskt glömt att gå in på din blogg igen för att se om du svarade. Jättesnällt att du gick in här och gjorde det.
      Tycker det är en jätterolig idé med roskorvar.

      Radera
  30. Jättebra tips och beskrivning! det ska jag försöka mig på om någon ställer upp som modell:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, bra! Och lycka till i jakten på modell.

      Radera
  31. Vilken rolig idé, måste provas..:) Kram Hatty

    SvaraRadera