lördag 8 juni 2013

The Laurent-Perrier garden - Ulf Nordfjell





Snyggt - eller hur?

Champagne Laurent-Perrier visste vad de gjorde när de frågade om Ulf Nordfjell ville designa deras trädgård. Guld blev det förstås.

Trots det tycker jag att trädgården är ungefär lika spännande som när man går in i en superdesignad stockholmsrestaurang. Fy mig.

Det som är kul är att Ulf Nordfjell vågar använda alldeles vanliga växter, utvalda nyckelväxter hittar du här.




Här ovan skymtar Gillenia och brandgula hybridkrolliljan Orange Marmalade. Fint, som små fjärilar som svävar runt för minsta bris.








Intressant att se hur Ulf Nordfjell lekt med former i trädgården. Och så använder han ju en av mina favvisar, gråtimjan.





Här hittar du växtlistan från trädgårdsfirman Crokus. De levererade växterna till trädgården och stod för en stor del av anläggningsarbetet. De bloggar också om det jobbet.

Tycker du att jag är orättvis mot Uffe?

18 kommentarer:

  1. Det där med restaurangen ... precis så jag känner. Men så älskar jag "bonniga" trädgårdar ;)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog samma här. Hellre en trädgård som matchar en personlighet (trädgårderarens) än utsökt smak in i minsta detalj.

      Radera
  2. Nej, det tycker jag inte, den är så annorlunda, vacker på sitt sätt men lite stelt, älskar irisarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar också irisarna. Fick faktiskt lite iris-dille på Chelsea. Värre än förut alltså.

      Radera
  3. Jag tycker inte du är orättvis.
    Nu har jag ju inte sett skapelsen live men det är inget som får mig att spinna faktiskt. Jag har sett det förut känns det som... Men de fina detaljerna du nämner gillar jag - gråtimjan - även en favorit här.
    Gillade hans förra guldträdgård mycket mer - den som sedan fanns på Göteborgs Botaniska.
    Men säga vad man vill om årets - det går inte att ta miste på att det är en Ulf Nordfjellträdgård - dock mindre sensuell. Ulf levererar helt enkelt.

    Skönt om dig
    Malin

    SvaraRadera
  4. Håller med Linda, gillar mer "bonniga" trädgårdar, gärna lite vildvuxet och det kan man ju inte påstå att Ulf verkar göra. Men snyggt är det, det tycker jag nog. Fast stelt. Kul att få se! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det nog, snyggt men stelt. Skulle kanske passa som trädgård vid en flott restaurang helt enkelt.

      Radera
  5. Det er jo flott å se på, men det blir mer show og ikke så aktuelt for sin egen hage. Men det kan man jo si om mange av hagene der. Men det er kult og designerene er flinke folk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, trädgårdsdesignarna (öh, pluralis på det?) vet vad dom gör!

      Radera
  6. Väldigt stilrent och snyggt på sitt sätt där det passar in ..... fast själv föredrar jag den klassiska gamla romantiska trädgårdsstilen med mormorsblommor :)Men visst till rätt miljö så kan detta vara läckert och kontraster när man blanda gammalt med nytt ultra modernt kan ha sin tjusning! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, visst kan ultramodern ha sin tjusning! Håller med!

      Radera
  7. Skulptur og havekunst hånd i hånd - et spændende sted til inspiration, men nej tak, ikke her hos mig ... :)

    SvaraRadera
  8. Ja..som mange andre sier...det er inspirerende å se disse design hagene,men det blir for stivt for meg...men jeg liker å plukke av ideene og sette det inn i mitt miljø..da blir det bra:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är smart, plocka godbitarna och göra sin egen tolkning. :-)

      Radera
  9. Jag håller helt med... Den var snygg helt enkelt!
    En snygg trädgård säger lika mycket som en snygg yta.... En fin restaurang var en bra liknelse. Eller en photoshoppad bild av en fotomodell...Hur charmigt är det?
    Egentligen?.....
    näe, jag gillade den bredvid 100 gånger bättre :))

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-D Tehe, ja, det var lite fotomodell över det hela.

      Radera