onsdag 5 juni 2013

The Roof Gardens i London - ett måste

Den här gången kom jag verkligen upp till The Roof Gardens, förra gången var det stängt för besök för att taket var bokat för bröllop. Ring först och kolla.

Receptionisten i det flotta huset berättade att det är riktigt bra klubbkvällar på The Roof. :-)













Och det här mina vänner, är bara den första trädgården. Den spanska, inspirerad av Alhambra i Grenada i Spanien.

Kolla in de där stora cementstenarna. Kan inte bestämma mig för om de är hemska eller helt enkelt kul. Säkert praktiskt att sprätta omkring i högklackat på i alla fall.

Vi går vidare till Tudorträdgården. De gigantiska blåregnen hade just klippts ned hårt för att man skulle komma åt att renovera murarna.













Flamingosarna är riktiga Roof Gardenkändisar. Tror de hade lika roligt åt oss.

Här är det finaste i trädgården:



David Lewis, headgardener. Trädgården VAR stängd när vi kom till receptionen i huset. När David hörde att vi så gärna ville se hans domäner fick vi en privat visning.

Hans belöning - dyrkan från tre svenska trädgårdstanter. Tror han tyckte det var lite kul också.

Här kommer vi till The Cottage garden:








Här sedd från restaurangvåningen:




Jordgubbar på en vertikal odlingsvägg. Allt för att gästerna ska få smaka färska bär. :-)







I år fyller trädgården 75 år.

Vissa av träden är med från starten. Stora och majestätiska. Och ändå är jordlagret inte speciellt djupt. Snart kommer en svensk ornäsbjörk att göra bjässarna sällskap på taket. En present från svenska ambassaden.

Vill du läsa mer om trädgården kan du göra det här.

Och här hittar du Davids blogg.

Coolt, eller hur?

22 kommentarer:

  1. Helt underbart fantastiskt! Önskar så att jag hade varit med... Måste verkligen ta mig dit nästa gång jag kommer till London.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa, det vore mysigt att sitta där en kväll och ... dricka champagne! :0)

      Radera
  2. For et sammentreff, vi oppholder oss i England for tiden og jeg setter stor pris på alle tips om besøkshager. I morgen reiser vi til Wisley. Vi skal til London en dag ,og får vi tid skal jeg jammen besøke Roofgardens....

    SvaraRadera
  3. Men va läckert!!! Och att få en privat guidning av trädgårdsmästaren måste ju vara rena drömmen!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det! Du skulle ha sett våra förvånade snokar när receptionisten sa att det var stängt ...

      Radera
  4. Coolt? Öhh som en dröm på ett tak!
    Tänk vad kul för David att få dyrkas för en stund - mer sånt!
    Ja om jag far dit så är detta en given böj så att säga.
    Sorry - fövisso så är de där cementstenarna praktiska i förhållande till högklackat men de är verkligen ganska hiskeliga enligt mig - i det sammanhanget som jag ser dom å dina fina bilder... Det finns snygga högklackatsteppvänliga stenar... I övrigt marvelous
    Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ahahahah, jag har inte bestämt mig riktigt. Jag tror att de verkligen är hiskeliga. Är nog positivt färgad av det roliga besöket. :-)

      Radera
  5. Coolt värre! Man häpnar och gläds åt alla kreativa lösningar som finns på odlingsbehovet. :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aspelut. Och i det här fallet tror jag också att det var ett litet behov av att skryta, när huset byggdes på 30-talet. :-)

      Radera
  6. Coolt - helt fantastisk at læse og sikke nogle smukke billeder!

    SvaraRadera
  7. Verkligen en speciell trädgård! Wow! Fina bilder du visar på den. De där pippifåglarna är bra mycket snyggare än plastvarianterna...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag frågade om det är sant att pippifåglarna bara blir rosa om de matas med räkor, för det har jag hört. Det är tydligen en myt, det är alger som ger fåglarna färgen. :-)

      Radera
  8. Så flotte bilder! Det må være en drøm å få gå rundt der og fotografere.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det verkligen! Vi var alldeles yra och glada när vi steg ut på Londons gator igen.

      Radera
  9. Spännande!! Ska läsa mer på hemsidan.
    /EvaLinnea

    SvaraRadera
  10. Såååååå vackert har försökt att komma till trädgården men just då var den stängd.

    SvaraRadera
  11. Jaa, du Bettina... det var verkligen ett underbart ögonblick när receptionisten sa att han kommer och hämtar er! Och sedan upplevelsen uppe på taket! Nu börjar hela londongrejen smälta in och jag är så otroligt glad att jag träffade dig..... Jag kommer så fort jag har möjlighet att komma och hälsa på dig... Du kommer inte slippa undan ;) Bör dock inte ta med mig mannen för han kanske blir kidnappad ;)))))))

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen! Mannen med, mohahahahaha. Vad har han för storlek, om jag bara tillfälligtvis skulle köpa snickarbyxor som passar?
      Det ska bli kul att träffa dig igen!

      Radera