lördag 29 juni 2013

Krydda brännvin med Johannesört



Nu är Johannesörten perfekt att ta om man vill krydda egen snaps.

Det är blomknopparna man använder, de ska helst inte ha slagit ut. Johannesört behöver man inte vara rädd för att ta fel på. Knopparna är lite prickiga om man tittar noga, tar du en knopp och gnuggar blir du lika blåröd som snapsen kommer att bli.

Jag gör så här:

  • Köp en liten flaska brännvin special.
  • Ta en väl urdiskad glasburk med lock att plocka knopparna i, jag brukar använda honungsburkar för att de har så stor och bra öppning. När burken är fylld till, tja, en femtedel eller sjättedel är det bara att knalla hem och hälla sprit över knopparna så att det täcker.
  • På med locket. Vänta 3-5 dagar. Rulla runt innehåller i burken lite då och då.
  • Sila bort Johannesörten. Du har nu en vackert röd klar dryck som smakar alldeles för starkt av örten. Den använder du nu för att krydda ditt brännvin till angenäm styrka och smak.


Johannesört smakar grönt och örtigt. Speciellt. Bäst är nog ändå färgen.

Som alla naturläkemedel och annat man stoppar i sig ska man läsa på. Även om jag nog tänker att alkoholen nog är det som är farligast här. :-)


8 kommentarer:

  1. Tack för receptet! Jag är inte mycket för snaps.... mer vin som slinker ner här men alltid bra att veta hur man gör... till kräftorna i Augusti!

    Är du hemma i sommar, på semestern? Eller rättare sagt: När kan jag hälsa på?????



    Kramizzzzzz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajemen! Jag är hemma, vi har bara tänkt att dra iväg på helgturer någon gång. Så det är bara att hojta när du är sugen!

      Radera
  2. Det lyder spændene - tak for opskriften, som jeg vil give videre til mændene i familien, som elsker at lave snaps.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör så! Och vill man runda av snapsen lite i smaken kan man lägga en sockerbit i flaskan också.

      Radera
  3. Johannesört är en av mina favoriter att göra snaps på. Härlig färg också.

    En supersnabb och kanongod snaps jag gör annars är några droppar Underberg ( du vet på miniflaskor som är rena medicinen mot det mesta) i brännvin special. Det slår det mesta av nyttiga? och goda snapsar till sill.

    SvaraRadera
  4. Hej
    Jag är hos min kusin i Helsingfors o vi har försökt göra johannesört snaps - men vår snaps blev gul, inte röd. Blommorna vi hittade ser ut att vara lika med J-ört men....
    Vi stoppade även bladen i spriten, enligt ett danskt tv-program. Har detta hänt till dig någongång?
    När vi glämde blommorna, blev våra fingrar bara lite röd, inte så mkt som dina fingrar i bilden.
    Vi kanske hittade någon finsk variant av j-örten:-).
    mvh
    Suzanne o min kusin Eija

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Suzanne! Näej, jag tror att johannesörten är sig lik även i Finland. Fingrarna ska bli jätteröda. Och en växt blad kan vara giftiga, jag vågar inte säga något om johannesörtens är det. Summan av kardemumman - jag skulle inte ha gjort som ni gjorde utan att ha läst på ordentligt. Bladen ger väl ifrån sig lite klorofyll, därav kanske den mer grön/gula färgen.
      Men ni verkar ju ha överlevt. :-) Var det gott då?

      Radera