söndag 23 juni 2013

Den alldeles vanliga prästkragen



Prästkrage får det latinska namnet Leucanthemum vulgare Lam. när man slår i växtdatabasen Skud, som förslag på litteratur får man också en mängd publikationer på temat bekämpning av vanliga åkerogräs . . .

Japp. Det är min favorit i Anna Vattenkannas uppmaning till att hitta EN favoritväxt per månad.

Vanlig - ja. Ogräsartad - ja. Hundratals glada solar - JA!

Hos mig växer den i mossmattan, först kommer gullvivorna på en plätt. Sedan kommer de glada solarna. Kunde jag bara hitta något som ville växa här på hösten också så vore lyckan komplett!



Det vore kul att se din favorit också. Gå in till Anna Vattenkanna (som för övrigt har en helt underbar blogg) och var med!


21 kommentarer:

  1. Där prästkragen väljer att vara ogräs där skulle mycket av växter jag gillar trivas!
    Visst är Anna mångas favorit!/Anja

    SvaraRadera
  2. Prestekrager er jo selveste sommerblomsten. Nå som det er midtsommer, er jo prestekragen perfekt som krans i håret.

    Ønsker deg en fin søndag. Klem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vivi! Ah, söndagen har varit perfekt. Haft en heldag i stallet.

      Radera
  3. Vad är somrigare än en äng med prästkragar.

    SvaraRadera
  4. Det var et godt valg! Prestekrager er jo selve symbolet på sommeren :-)

    SvaraRadera
  5. Åh ja, det er en utrolig smuk blomst - som en lille sol, der lyser op.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är jättesöta, och får sköta sig själva hos mig. Hellre prästkragar än en mossig gräsmatta. :-)

      Radera
  6. Visst är den vacker, jaa! I min ungdom kunde man ofta se ängar alldeles fyllda av prästkragar och blåklint.

    Länge sedan jag sett den vackra tavlan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, undrar varför? Hårt rationaliserat jordbruk förmodligen. Lite trist. Jag blev jätteglad en sommar när en lantbrukande granne blandade bekämpningsmedlet fel och det stack upp så många blåklint bland sådden att det såg ut som ett hav.

      Radera
  7. Uuhmmm, och jag som har försökt utrota prästkragarna i min trädgård. Men det går ju inte! Varje år när de börjar blomma har jag inte hjärta att gräva upp dem och sedan blommar de ju hur länge som helst. Och lyckas sprida sig så att nästa år poppar de upp någon annan stans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahahahahaaha! Ja, jag vet att det är många som tycker att de är "ogräs". Fast hos mig är det ett väl valt ställe de bosatt sig på. :-)

      Radera
  8. Åja..dette er nordisk sommer!
    Så naturlig og flott:)
    Ha en fin midtsommer:)

    SvaraRadera
  9. Jag älskar prästkragar. Den ser ut som en blomma ska se ut, haha! Jag menar att det är ju så småbarn ritar sina första blommor med en knapp och sedan kronblad. En riktig blomma!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! En riktig blomma, prydlig och som de ska se ut. :-)

      Radera
  10. Men det var väl ett fint val! :) Här får de gärna bre ut sig hej vilt. Ja.. fast bara där de "passar" förstås.. ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag ursäktar det mesta med att jag bor på vischan. Där får det se ut lite hejvilt här och där eller nästan överallt. :-)

      Radera
  11. Fin favorit!
    Skön fortsättning på sommaren önskar EvaLinnea

    SvaraRadera