tisdag 26 februari 2013

Gjuta rabarberblad i betong




Jag tycker det är roligt att gjuta riktigt stora rabarberblad. Det viktigaste av allt då är att armera bladet rejält. Annars kan det helt enkelt spricka.

Du behöver:

  • Minst en säck finbetong, köp två för säkerhets skull.
  • Hönsnät som du klippt till lite större än rabarberbladet du ska gjuta av. Det går också bra med annat metallskrot att staga med, men då ska man vara van att gjuta och kunna naja fast skrotet mot varandra så det håller.
  • Rabarberblad förstås.
  • Rejäl hink att blanda i, vatten och en bra liten spade att röra runt med.
  • Handskar att skydda händerna med, betong är frätande. Jag brukar använda diskhandskar.


Praktiskt att tänka på:

Blöt, nyblandad betong går att skölja av. Jag tror inte att det är speciellt bra för avloppet att skölja bort betong, jag brukar skölja med slang utomhus.
Med andra ord - skölj av dina redskap och hinken direkt efter gjutning - annars sitter cementresterna där de sitter.






Det här bladet gjöt jag i somras. Det krävde två säckar finbetong. Här bad jag en snäll man att blanda åt mig, att göra en så stor sats kan vara ganska tungt jobb.

Se till att bladet är färskt och spänstigt. Det är baksidan av bladet som du gjuter på, då får du de fina nerverna som mönster.

Lägg bladet på en lätt kupad sandhög eller jordhög. Den pedantiske lägger här plast eller något annat under om man är rädd om underlaget.

Det här bladet valde jag att forma efter en hink - det syns nästan eller hur? Jag ville ha det rundare än det blir annars. Viktigt är då att palla upp underlaget ordentligt, jag använde frigolitbitar som jag tejpade fast runt och på hinken.

På med bladet. Nu viker du till din armering så att den blir en bit mindre än bladet. Forma armeringen så att det har samma böj som bladet och lägg det åt sidan så länge. Nu börjar du sleva upp betong med en liten spade på hela bladet. Ett tunt lager överallt.

Nu lägger du på din armering. Se till att täcka även din armering med ett lager betong. Sticker någon bit av armeringen upp är det inte hela världen, men det är jättebra om du är noga så att ytan blir helt slät. Då håller också bladet bäst.

Tänk på att inte göra kanterna på bladet för tunna, då spricker de lätt. Det ska vara minst två, tre centimeter längst ut. Jag formar en kant med händerna (handskar på!).

När du klappat lite försiktigt på bladet så att ytan ser bubbelfri och fin ut låter du det härda. Jag lägger en sopsäck i plast över, när ytan härdat lite så sprejar jag vatten över. Det gör man för att härdningen inte ska gå så snabbt. Långsam härdning = starkt blad.

Därför bör du heller inte låta cementblad eller andra cementprojekt torka i solen. Alltid skugga, alltid med plast över - helst ytterst finstråliga vattenduschar då och då.

Ha tålamod. Låt bladet torka ett par dygn. Det ska låta sprött och ihåligt. Då kan du vända rätt på din skapelse och dra bort bladet. Jag låter det torka ytterligare någon vecka - sedan tar jag bladresterna med högtryckssprutan. Jag vet att vissa smörjer in rabarberbladet med olja för att kunna dra bort det lättare.

Ser bladet lite hackigt ut i kanten, eller har det blivit någon blobba någonstans? Ta en sten som känns skön i handen och skrapa och knacka bort det fula ytterst försiktigt.

Visst är det kul?

Bladet på översta bilden har jag under ett stuprör istället för ful vattenavledningsmojäng. Bladen går ju att ha överallt.

Vill du göra ett vattenbad av ett blad? Tänk på att forma bladet så att det blir en skål - annars rinner vattnet av nere vid stjälken . . .

Är det en bra beskrivning? Något någon klok har att tillägga?

Och snälla, har du ett kul betongprojekt, länka gärna på det här i inlägget under detta. Jag försöker få till en länksamling. :-)


24 kommentarer:

  1. Så stilig, dette blir nok ett prosjekt jeg skal(må) prøve meg på til sommeren.
    Klem fra Marit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan ju också gjuta av små blad, om man inte vill ge sig på ett stort som första projekt. :-)

      Radera
  2. WOW! Så snyggt det blev, härlig form på det oxå.

    SvaraRadera
  3. Det var en jättebra beskrivning. Vart köper du finbetong? Funderar på vart man kan hitta det billigast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra! Jag brukar åka till något gigantställe som Bauhaus eller coop byggmarknad eller något sådant ställe. Väl där brukar jag handla på mig några säckar så jag har. Se bara till att du förvarar dom på ett torrt ställe. :-)

      Radera
  4. Lekkert! Jeg har så lyst til å prøve dette, men har ennå ikke fått gjort det. Til sommeren kanskje...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, testa! Det är kul. Inte alls så svårt som man kanske kan tro.

      Radera
  5. Gleder meg veldig til sommeren igjen, og store blader. Da skal jeg også igang igjen med betongen!

    Klem Vivi

    SvaraRadera
  6. Så fine råd du gir. Og fint blir det jo:)Legger meg til som følger. Du er velkommen innom til meg:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och välkommen, jag ska genast kasta mig in till dig. :-)

      Radera
  7. Hej på dig på tundran

    ja jag har gjort en del i betong men inget rabarberblad ännu. Utmärkt beskrivning.
    Ja det är frätande med betong - intygar en som blivit varse det...
    Jag skall se vad jag kan knåpa ihop för inlägg om betong längre fram - då skall jag återkomma med en länk. Bra idé med samling.

    Vi ses
    Malin

    SvaraRadera
  8. Tack för tips!
    Det här måste vi prova någon gång.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite. Det är kul, går även att göra tillsammans med barn. :-)

      Radera
  9. Jag älskar att greja med betong, gjuta o testa olika grejer. Så många fina tips du delar!! Jag har ett tips till dig på
    http://eva-karins.blogspot.se/2013/02/gipskappa.html som kan funka i betongsammanhang också. Tycker idén med löstagbar form är genial.
    Ha en fin dag! Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Så flotte blad du har støpt!
    Jeg MÅ få satt igang til sommeren...det ser veldig gøy ut:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, testa! Det är ju ett billigt nöje, blir det inte bra får man slänga och satsa på att göra ett nytt ... :-)

      Radera
  11. Måste, måste, måste testa...kul med ett ställe samlat med betongideér - kul initiativ

    kram kajsa

    SvaraRadera
  12. Hej! Jag har en fråga. Om man var så dum att man inte armerade innan man gjöt ett blad av rabarber och det nu har gått hål rakt igenom. Är det kärt då? Eller kan man helt enkelt vända det igen och sleva på ett lager betong till, givetvis med lite armering under. Vad tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle göra ett nytt blad. Och hitta på något annat roligt att göra med det som har ett hål, kanske leda in vatten i bladet. Lacka så att det håller vattnet också. Eller täta hålet med ett annat material typ silikon (om det inte är jättestort förstås.
      Men det är ju jag det - vad säger ni andra?

      Radera
  13. Hej! Jag har aldrig hittat en så bra beskrivning- helt suveränt! Nu ska här gjutas- tack för alla fina råd!

    Carina

    SvaraRadera