söndag 24 februari 2013

Vi samlar betong!

Jag tycker att det är så himla roligt att gjuta i betong. De första länkarna här är mina bidrag till en länksamling om gjutprojekt.

  • Jag har gjort betongansikten som jag använder som trädgårdspynt (jag som inte gillar pynt speciellt mycket.
  • Ett betongklot, gjutet i en frigolitform jag fick till en lampa. Tänk bara på att armera betongen med järnskrot i mitten, jag skrev inte det i inlägget såg jag.

I somras gjöt jag ännu ett rabarberblad i betong, det landade på 40 kilo i slutvikt ... Har lite svårt med ordet lagom. Jag ska leta bilder och lägga upp en beskrivning på arbetsgång på det också.

I vår/sommar vill jag göra fler roliga betonggrejer - ge mig förslag! Små eller stora, fuliga eller kuliga, praktiska eller bara till pynt. Kom igen! Självklart blir jag oändlingt glad om du berättar för dina bloggkompisar om länksamlingen.






37 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Eftersom jag gårna gjuter i betong så länkar jag mig här hos dig ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta M. Du har ju MASSOR av roliga projekt på din sida! Har just gluttat lite som hastigast - jag ska hälsa på igen hos dig. :-)

      Radera
  2. Det er kjempe gøy å lage ting i betong. Takk for at du samler ideer. Her blir det mange tips!

    Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Vivi! Ja, hoppas att folk länkar på ... :-)

      Radera
  3. Vilken rolig idé Bettina, har aldrig gjutit i betong, men skall testa i sommar, då är det lätt att hämta inspiration här.
    Ha det gott/Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ska bara klura ut hur man gör en liten samling pluttemoj till högerkanten. Ah, det ger sig nog.

      Radera
  4. Visst är det roligt! Jag har också en del men inga ansikten - några levande modeller tror jag inte skulle ställa upp;)!/Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Muta! Det är jättekul att gjuta av folk :-)

      Radera
  5. Sååå bra!...dette følger jeg med på...tenker alltid at denne sommeren skal jeg støpe greier...men har liksom ikke kommet igang...kanskje du gir meg puffet:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas det! Det är inte direkt kö för att lägga in bidrag ... kanske letar folk febrilt bland sina blogginlägg och bland sina bilder. :-)

      Radera
  6. Det där vill jag också kunna! Har samlat på mig en del "gjutformar" men liksom inte kommit igång med nåt. Ska verkligen försöka testa detta i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gört! Jättekul. Det enda man ska lära sig är att betongen ska vara lite stabbig och välarbetad, "dallrig" och seg. Men det lär man sig, bara att spada runt, runt.

      Radera
  7. Jag lovar att bidra till länksamlingen ska bara leta lite :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  8. Sisådärja! Nu ligger mitt bidrag med på listan. =)
    Toppenidé det här! Jag kommer tillbaka och inspireras senare.
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  9. Vilken bra idé att samla alla betongalster på ett och samma ställe! Jag ska absolut länka från min blogg!
    Har bidragit med 5 tips!
    Kram Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vad härligt! Fluffig tackkram! :-)))))

      Radera
  10. Har tyvärr inte blivit någon betonggjutning för mig, om man inte räknar när jag gjuter fast kantstenar och sådant på jobbet då ;-)
    Tiden finns aldrig, eller så är det för pyssligt för att jag prioriterar, men jag skall kolla era länkar och bli sugen på att göra lite betongföremål ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag faktiskt all förståelse för, du verkar svischa runt som ett jehu på jobbet. Men kanske att du blir lite sugen ändå, har ju sett "pysseltendenser" i form av svetsning av växtstöd och sådant. :-)

      Radera
  11. Kul idé! Jag länkar från min blogg "Villa Linnea".
    Kram EvaLinnea

    SvaraRadera
  12. Hoppas någon berättar mer om att gjuta hypertufa, det är nämligen det jag drömmer om att ge mig i kast med i sommar... Vill ha några kärl med alpiner. Under tiden får jag titta på vad alla händiga här ovan har hittat på. Kul idé att samla länkar på gjutningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ja! Det vill jag prova till sommaren, så dyker det inte upp någon länk till ett hypertufaprojekt här så kommer det ett då. Skulle vilja göra en riktigt stoooooor hypertufakruka. :-)

      Radera
  13. Vilken bra idé! Jag har knåpat ihop ett inlägg med mina projekt och länkat till dig. Hoppas att många gör det, så att vi får nya idéer till sommarens projekt!

    Ha det bra//Laila

    SvaraRadera
  14. Vilken kul idé! Jag har gjutit i betong i några år och tycker verkligen det är jättekul. Nu i vår och sommar ska jag hålla kurser i betonggjutning, ska bli spännande och kul! På min blogg (som nu ligger lite i ide) har jag samlat en del av mina betongprojekt, gå gärna in där och titta. Jag finns även på FB under adressen: http://www.facebook.com/pages/LCQ-Design/387215191353256

    Jag delar gärna med mig av mina betongtips till er andra och tänker själv kolla runt bland er andra och se vad ni har skapat i betong. Hälsningar Camilla


    http://www.facebook.com/pages/LCQ-Design/387215191353256

    SvaraRadera
  15. HEJSAN!
    Nu är min betong bänk klar och finns på bloggen för den som är intresserad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bums in alla och kolla på bänken! Den blev kalassnygg! Enkel men ändå med en liten twist.

      Radera
    2. Bänken stod i formem från lördag till onsdag (4 dagar).

      Radera
  16. Bra idé. Ska ta mig mer tid till att gjuta till sommaren! Här får man jättebra inspiration.Tack!
    Ha en fin dag!
    Ulrika

    SvaraRadera
  17. Hei.
    Her er det så mye fint, så jeg hører vel ikke helt hjemme blant alt dette kreative.
    Men jeg har brukt betong da hehe.
    Maritklem.

    SvaraRadera
  18. oh jag ansluter mig med, detta var ju hur kul som helst, har med kärlek för betong och stengodslera,,kolla gärna in min blogg, i sommar har jag bara gjutit plattor och lite lejon i betong , men det är så kul! Tackar för fantastiskt samling av bloggar med ideer=)Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härlig blogg Monica! Så mycket roligt och fiffilurigt att kika på där. :-)

      Radera
  19. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  20. Hej Bettina! Tack för inbjudan att länka till denna betongsida. Men inLinkz-funktionen verkar vara stängd... /Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag varit inne i skruvat lite - nu funkar den! :-)

      Radera
    2. Bra, det gör den! Och min länk är nu med.
      Vilket trevligt initiativ med denna samling. Tack!

      Radera