måndag 14 januari 2013

Är det här en al? Eller ask? Asp?





Tog en promenad på darriga ben idag. Jag har tänkt att jag ska bli lite duktigare på att känna igen olika träd.

Japp. Det här är en bild på?
Har senaste numret av Allt om trädgård där olika träd beskrivs i näven, och försöker titta på barken och på växtsättet. Al kanske? Eller asp? Eller ask?

Fantastiskt fin är i alla fall raden med träd jag går förbi. Ser du vad det är för träd blir jag glad om du berättar.

Här har jag bild på bladen från i höstas. Asp är senaste budet på vilket träd det kan vara.

20 kommentarer:

  1. Kan tyvärr inte hjälpa dig med trädfrågan, är riktigt dålig på träd, utom de som finns i min trädgård som jag faktiskt lyckats lära mig. Krya på dig!/Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, har fått bud på att det ska vara asp. Och jag kom just på att jag ju har bilder på löven. Det måste jag lägga till. Tack för kryapåningen!

      Radera
  2. Det er ikke så lett å si uten blader på, men jeg synes det ligner på osp/asp. Men jeg er ikke sikker, så du ta bilder av bladene til våren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det ganska många som gissat på asp. Jösses, jag är verkligen dålig på träd. Hittade ett inlägg med bilder på bladen, har länkat till det nu här ovanför. :-)

      Radera
  3. Asp! For sure! Hoppas du mår bättre och snart är frisk!

    Kram från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då slår vi fast att detta är en asp!
      Och lite bättre dag för dag blir jag allt. I morrn ska jag släpa mig till doktorn. Dumt att börja jobba i förtid känner jag efter en sån här vända. Kram!

      Radera
  4. Håller med om aspen:)
    Den är ganska lätt att känna igen på knopparna också på vintern, de är vassa och spetsiga. På förskolan kallas knopparna för
    Vasse Aspe :)
    Sånt håller jag på med om dagarna..

    Krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu måste jag ju gå dit igen och kolla på knopparna också! :-)
      Kram!

      Radera
  5. Nog är det en sorts asp. Ett hett tips är att studera olika träds knoppar, förutom att titta på trädet i sin helhet med dess växtsätt och växtplats mm. det är riktigt roligt och man lär sig ganska snabbt de vanligaste trädens vinterutseende. Krya på dig.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag ett nytt mål med promenaderna, he, he. Och ni också som läser min blogg. Jag tycker det är fasligt svårt att se knopparna, eller också tänkte jag inte på det idag. Ut i morrn igen! :-)

      Radera
  6. Det är svårt med vinterträd. Men en inspirerande tanka att lära sig en gång för alla.
    Jag kan bara säga att jag aldrig skulle gissat på ask, för det har vi en i närheten och den är full av kvarhängande fröställningar så det antar jag (rätt eller fel?) att alla askar har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näää, kvarhängande fröställningar. Hm, nästan så jag kräver bild känner jag. :-)

      Radera
  7. Hej på dej och tack för att du tittade in på min blogg. Nu känns det bättre, fast det tar sin lilla tid.
    Angående trädet vet jag bara att det inte är en Al.
    Kram Agneta
    Ps. Vilken trevlig blogg du har.

    SvaraRadera
  8. Jag är urdålig på träd, men säger dom att det är en asp, så är det säkert så. Man borde allt läs på lite och lära sig lite mer.
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  9. Urdålig på sådant...så jag gissar inte ens! Hoppas allt är bra annars? Kram Iréne

    SvaraRadera
  10. Jag är också urdålig på träd så där. Men asp kan det nog vara.
    Trevlig blogg.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  11. Jag läste också det där i AoT, men jag är dålig på träd utan blad. Men löven på marken är ju asplöv, den kanske darrade som an asp och tappade alla. Brr... nu fick du din snö igen, här har det snöat massor idag. Kram
    /Liv

    SvaraRadera
  12. Ingen ask, ingen al, en asp!
    Hej hopp!

    SvaraRadera