måndag 3 december 2012

Ingen äter gröna äpplen på jobbet



Vi har fri frukt på jobbet sedan en tid tillbaks. Varje dag ligger de gröna äpplena övergivna i botten på korgarna. Ingen vill ha.

De ser så vaxiga och konstgjorda ut. Plastiga och för perfekta. Vi trycker i oss bananer på jobbet, och en och annan clementin, apelsin och något päron.

Sedan den 17 oktober har nu en stolt parad av gröna äpplen stått i givakt i en jobbarkompis lilla jobbarglasbur. Inte tillstymmelse till rynkigt skinn.




Jag tror inte att jag vill ha så hållbar frukt. Vad i hela friden har de gjort med de stackars äpplena. Eller är det oss det är synd om?

16 kommentarer:

  1. Här är EN som oxå undra och har funderat occh tänkt. Men nej ingenstans finns det någe svar!

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste försöka googla, har för mig att jag sett ett program på tv som handlar om det här. Om det var i Plus eller om det var uppdrag granskning. Hmmmm. Svar vill man ju ha. Jag vill veta vad jag äter.

      Radera
  2. Jeg tror de sprøyter inn noe ekkelt i de eplene. Noe galt må det være, for ingenting holder seg så godt helt av seg selv. Vanlige epler fra hagen blir skrukkete i skallet etter kort tid. Ha en fin kveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamenprecis! Och, okej, det kan finnas olika sorter som är olika lämpliga för lagring. Så är det ju. Men inget äpple trivs i rumstemperatur i ett kontorslandskap. Vissa hemodlade äpplen blir ju rynkiga på utsidan men smakar gott ändå.

      Radera
  3. Haha, kommer att tänka på mina klementiner som jag "glömde" äta upp någon gång mellan 2002 och 2003. De står fortfarande som ett minne över att frukt kanske inte är så nyttigt som alla säger. ;)

    Citrusfrukter brukar ju ruttna, men inte mina klementiner. Kan det ha varit miljön på kontoret som var så torr? Hoppas era äpplen får ett värdigt slut - någon gång...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm. Man kan ju hoppas. Men jag tvivlar. Hoppas också på ett värdigt slut för paraden. Någon gång. :-)

      Radera
  4. Gröna äpplen får vara även för mig, de är ofta hårda och syrliga. Ni har nog mer snö än vad vi har, ikväll hade det gärna fått vara mer snö här då det är -20. Snö isolerar ju från den värsta kylan.

    Visst finns det gott om småfåglar som stannar kvar här i norr om vintern, men varken talgoxe, talltita, domherre eller någon annan har intresserat sig för julkärven. Jag kanske uttryckte mig otydligt, skall korrigera...
    Har du aldrig varit norr om Hudiksvall?
    Om sanningen skall fram så har även jag mycket Sverige kvar att upptäcka. Tur att det finns bloggar som visar så mycket om platser man knappast kommer att besöka.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fniss, eller också är det jag som är en smula trög. Såg framför mig hur alla småfåglar samfällt drog söderut ... Ha, ha, ha.
      Och precis, det är bland annat därför bloggar är kul, att man får kika in i trädgårdar över hela landet. :-)

      Radera
  5. Gröna äpplen är ingen höjdare enligt mina smaklökar heller.Men då jag grovriver dem till en sallad eller äppelkaka fungerar de väl rätt ok.
    De röda får jag hostattacker och kli i halsen av undras om dessa innehåller ngt allergent ämne eller är de behandlade med ngt?? D'remot de härliga Golden delicious är perfect 2 me;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte ens vad det är för sort de har på jobbet. Illgröna. Inget golden alls över dom :-)

      Radera
  6. Visst är det mysko med dessa frukter som inte åldras på ett normalt sätt. Tråkigast är ju att själva smaken och näringsinnehållet inte är det viktigaste när sorterna tas fram - det vikta är tydligen att de ska se fina ut, ha hårda skal, vara transporttåliga och allmånt "produktionsvänliga". Nä, jag köper inte dessa importerade från Långtbortistan.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näej, jag köper dem inte heller. Det knasiga är att det är så svårt att få tag i "vanliga" äpplen i en matbutik. Jag har tur som har en gammal äppelmadame i trädgården, men det är det ju inte alla som har.

      Radera
  7. Vi har precis samma problem på vårt jobb... Ingen gillar de gröna äpplena och de ligger där och ligger tills nån slänger dem eller tar hem dem och gör torkade äppelringar av dem (dvs jag). Dock är våra gröna äpplen av en ekologisk sort, men man kan ju undra i alla fall. Fast nu har vi sagt till att vi inte vill ha de gröna äpplena mer.

    Paraden med äpplena var i alla fall roligt :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, man undrar vad ekologiskt innebär? Vad det är okej att göra med ett äpple sedan det plockats. :-(

      Radera
  8. Smart Fresh.... Äpplena håller mer än ett år. URK!
    http://www.folkbladet.se/nyheter/default.aspx?ArticleID=2639884

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejmenfy! Vad äckligt. Ofattbart faktiskt. Hur kan stora livsmedelskedjor och butiker resonera så? GLUÄK!

      Radera