söndag 9 december 2012

Det är aldrig så tyst som nu

Följ med mig på söndagspromenad.

Det var otroligt kallt, jädrigt jobbigt eftersom skaren inte höll och jag sjönk ned till knäna.

Men så ljuvligt. Så tyst och mjukt.

Turen går förbi ett lada som förfaller, hela tiden på en gammal väg. Vi tar en tur runt ett gammalt torp i skogskanten, det är nog sista året som skorstenen står.




Titt bakåt mot byn där jag bor.


Titt framåt dit vi går.




Tittut!




















Björksta kyrka visar sig till vänster.


"Min" by.


Vägen tillbaks, känner du igen dig?










Vovven som gick här fick en extra sula. :-)






Termometern visade på -19 i morse, jag vågade inte kolla innan jag stack ut. Nu känner jag mig sällsamt hurtig. :-)

Vad har du gjort idag?

29 kommentarer:

  1. Vilka underbart fina bilder, har inte varit utanför dörren, såg till att ha något att pyssla med inomhus, Brrrrr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, jag skulle också ha massor att göra, men jag smet ut. :-)

      Radera
  2. Vilka vackra bilder! Jag har inte gjort mycket, mest degat... Trött och mör som jag är :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Men du har förtjänat att dega, verkligen. Vilken grej du har råddat ihop. :-)

      Radera
  3. Gamla torp; borde finnas mycket att berätta om! Fina foton!

    mw

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vår lilla hembygdsförening har torpvandringar någon gång då och då. Jag har inte lyckats pricka in en sådan ännu, men vänta bara. En som är riktigt duktig på att berätta är Hans på Svanå trädgård. Har du upptäckt hans blogg?

      http://svanatrg.blogspot.se/2012/11/ljusglimtar-i-skogen.html

      Radera
  4. Ja det var en fin tur för att inte tala om bilderna .de är helt fantastiska . - 19 grader det är mycket kallt. Här i Norr - 4 och ymmigt snöfall . Hunden har inte heller velat vara ute för länge.
    Så vi lyssnade på fin musik och bara var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var snudd på för kallt för att vara ute. Men jag har riktigt bra kläder och värmer kinderna lite då och då. Det gäller att röra på sig bara, så att man håller ångan uppe. :-)

      Radera
  5. Så vakre vinterbilder du har tatt i dag! Nysnø og kulde henger ofte i sammen. Her er det nå slutt på snøværet, og bare 6 minus. Tror vel at det blir veldig kaldt igjen i morgen tidlig. Jeg har vært ute og måket snø :-)
    Ha en fin kveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har sluppit att skotta igår och idag :-) Fin söndagkväll!

      Radera
  6. Så fantastisk vinterbilder..kjenner kulden biter:)
    Vi fikk snø i natt og det er ikke så kaldt lengre..bare -3.
    Søndag og bare kos i huset...innom en blomsterbutikk og på kafe med samboeren...adventkos:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är rätt skönt att få sitta inne i värmen nu. Mysigt med kafébesök. :-)

      Radera
  7. Tack för turen. Många otroligt fina bilder.
    Här har vi 0-gradigt nu eller strax under. Snön vräker ner från alla håll och den som lagt sig den yr runt igen = snöoväder.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, nollgradigt. Jag vill gärna behålla snön nu ett tag, hoppas faktiskt på åtminstone ett par minusgrader. Fin kväll!

      Radera
  8. Så vackra vinterbilder! Tufft att du vågade dig ut kylan med kameran i hand! Ha en fin vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas du också får en härlig vecka! :-)

      Radera
  9. Det ligger något oerhört vackert i förfallet. SJälv har jag återhämtat mig efter en helt trädgårdsorelaterad möhippa i går. Mycket lyckat, men inte det minsta trädgårdigt. En promenad fick jag väl till på eftermiddagen, med hunden, men husen häromkring är alldeles för fiffade. Lämnar inget förfall att drömma poetiska drömmar om. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter kul! Hm, du och hunden har det i alla fall upplyst låter det som (fast jag föredrar att bo på landet). :-)

      Radera
  10. Tänk att ett så förfallet hus kan vara så vackert i vinterskrud, underbara bilder! Hua mig -19.... här har vi -4 idag! Ha det gott! Kram Iréne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mildare här i dag också. Fast då sitter jag instängd på jobbet, yyyylllll! ;-)

      Radera
  11. Hej!
    Tusen tack fört en härlig promenad! Passar mig perfekt att sitta inne i värmen och ändå få en vacker tur!
    Vilka underbara vinterbilder! Det förfallna torpet är så vackert på något sätt och sätter ju fantasin i rörelse också.

    Så roligt att du vill bli följare, det tackar jag också för.

    Ha det så gott i kylan
    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  12. Men så alldeles vansinnigt underbart! Vilka bilder, och vilken fantastisk plats du verkar bo på!
    Kikade in för att tacka för en fin kommentar om mitt lilla Paradis, och dina bilder på övergivna hus (och den där sista bilden, WOW!) fick mig att känna samma känsla som när jag hittade min stuga! Så vackert och vemodigt, och man vill bara varsamt få sköta om ett sånt ställe!
    Kikar in här snart igen =)

    Ellen (´s lilla gröna)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack! Kul att du gillar bilderna. Syns snart :-)

      Radera
  13. Tack för den fina vinterpromenaden! Vilken by är det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en liten by mellan Västerås och Enköping. :-)

      Radera
  14. Ha, ha, känner jag igen mig? Jo, jag är född i Tortuna, det visste du kanske inte... Visst är det vackert där du bor, men attans kallt :)

    SvaraRadera