fredag 26 april 2013

Blommig fredag och ett äntligen


Nähä, tänkte jag trumpet. Hundtandslilja trivs inte hos mig.

(Och jag som spettat bort en armerad matta av rötter, och slösat med mullhaltig jord).

Ifjol kom det upp lite blad. Sedan försvann allt.

Nähä, tänkte jag trumpet.

Men visst ser det ut som det ska komma något mer än ett litet blad i år? Hundtandsliljor som är så häftiga! :-)

Titta på fler tolkningar av äntligen hos Pilgrim som har bloggen Bland rosor och bladlöss. Och var gärna med själv!

42 kommentarer:

  1. Man får inte ha bråttom när man odlar. Hoppas det kommer upp några riktiga huggtänder i år. ;)

    SvaraRadera
  2. Åh, va kul! Hundtandsliljor är ju så läckra!!!

    SvaraRadera
  3. Hoppas, hoppas du får njuta av hundtandsliljor i år.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria! Jag har bladen under bevakning, så händer det så lär jag i alla fall inte missa det. :-)

      Radera
  4. Hyggelig å se at du endelig har fått blader på din hundetann. Jeg får de heller ikke til, så jeg har gitt de opp :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hoppas nu att det blir blommor också. Som jag har fjäskat ... :-)

      Radera
  5. De är ju så vackra. Tycker dessa växter som "bara försvinner" är lite magiska, (gäller även nunneört och sippor). Man liksom hinner glömma att man har dom, för att på våren åter få glädjen av skönheterna. Du ska se att den bjuder på blomster denna säsong. Har själv några av den vanliga gula och njuter av dom varje år.

    Vårkram / Therése

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, lite magiskt är det allt. Och lite kul med de där typerna man får slita lite extra med. :-)

      Radera
  6. Håller tummar och tår för att du ska få blomning. Tänk vilket tålamod vi har, vi trädgårdsnördar!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, faktiskt. Jag kanske inte har världens bästa tålamod i vanliga fall, men i trädgården har jag det. Trädgårdar måste alltså locka fram det bästa i oss. :-)

      Radera
  7. Hihi, så det är DET jag har i rabatten! Hundtandslilja. Undrade vad det var jag hade satt.....Bra då slipper jag vänta tills den slår ut! Nu vet jag ju.:-) Ha en fin helg. /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. De bladen går inte att ta miste på! :-)

      Radera
  8. Så härligt.
    Nog får du se blommning snart.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla, hoppas, hoppas. Ha en fin fortsättning på helgen!

      Radera
  9. Hundtandsliljor...... Jsg har inga och är grymt avundsjuk om det så bara blir lite blad.....
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, inte mycket till blad att bli avundsjuk över än så länge. :-)

      Radera
  10. Håller tummarna! Vilken underbar tid vi har framför oss!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, njuuuuter just nu. Fin fortsättning på helgen!

      Radera
  11. Lycka till med hundtandsliljorna! Nog måste din förväntan äntligen ge utdelning! Ha det skönt i helgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju hoppas! Fin fortsättning på helgen! :-)

      Radera
  12. Tålamod (svårt!) måste man ha i trädgården. Vi får hoppas du kan säga -Äntligen!! när det blommar som allra bäst i sommar.
    En skön helg önskar EvaLinnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp. Fast underligt nog har jag rätt bra tålamod i trädgården. Konstigt, men så är det. Fin helg önskas dig också!

      Radera
  13. Yeah! den som väntar på något gott! Jag är glad äver att dvärgbambun jag köpte på rea förra året har överlevt! Kan bli bra ;-)

    Kramen, Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läckert! Dvärgbambu, hm, det kanske jag också behöver? Kram!

      Radera
  14. Äntligen är ibland resultatet av det där som kallas tålamod, som ju inte är så lätt i praktiken... Lycka till!!!
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jopp, jag är faktiskt glad till och med över bladen. :-)

      Radera
  15. Jag har nästan inbillat mig att typ hälften av det jag satt i trädgården har dött under vintern, men nu kommer det upp lite här och var. Man blir så glad! Ha en trevlig helg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lider av samma åkomma! Men idag har jag fått små uppnosiga hälsningar från överlevande typer både här och där. :-)

      Radera
  16. Gratulerer! De er så fine....
    Har satt flere sorter, og nå ser jeg flekkete blad og knopp :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar bladen så oerhört mycket! Fånigt, men så är det. Nu är det bara blommorna kvar ... :-)

      Radera
  17. Hoppas på blom i år...håller tummar och tår...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  18. Ja i år verkar du få njuta av mer än ett blad, härligt!!
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas! Ha en fin fortsättning på helgen du också! :-)

      Radera
  19. Hundtandsliljor är underbara. Och har det kommit så där fina blad redan kan du nog räkna med att det blir blommor också. Har själv gula som brukar blomma rikligt men sedan har jag prövat med rosa och dom vill aldrig ta sig. Håller tummarna för att dina kommer att blomma fint och återkomma år efter år.

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du tror det? Hoppas, hoppas, hoppas. :-) Jag tror att det här var ljust gula eller vita hundtandsliljor.

      Radera
  20. Grattis! De är verkligen fina! Hoppas du får njuta av blomningen snart! :) Mia

    SvaraRadera
  21. Vilken lycka när något blommar för första gången! Man måste ju springa dit och titta hela tiden, för man blir så lycklig. Jaha, så du har också långa armar nu då, kanske beror det på att du spettat bort rötter och annat elände åt den lilla Hundtandsliljan, och nu är du väl värd en liten blomma i alla fall!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  22. Det var likadant för mig, med tidlösan. Jag trodde den hade gett sig för ingenting syntes på hela förra året. Men NU!! :-) Man blir rätt glad.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  23. Ja man får inte ge upp för tidigt...tjiho vad skoj om den blommar i år! Ha en fin vecka !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera