lördag 13 april 2013

Kuliga saker från Nordiska trädgårdar


Kunde inte låta bli. Handlade en "partyhink" från Lilla fiskaregatans monter på Nordiska trädgårdar. Den fina hinken från Burgon & Ball ska få bli ishink och bålhink (!) hemma hos mig. En hundring för den. :-)

Idén kan man ju sno utan engelsk designerhink.



 Visst är de speciella? Kul när man gör något annat än rabarberblad i betong, tycker jag som själv gör rabarberblad i betong. Annalena Senke gör de här helt ljuvliga fårskallarna.



 Två av de här hade jag velat ha med mig hem. Nejdå, jag är inte sådan. Här pågår SM i stenläggning, och jag har lite planer för entrégången som nu är av dansk sjösten. Suck.

Ni ser att jag blev så upphetsad att bilden inte ens är skarp ...



Här då. Timjansrutor och ett vattenblänk i ett järntråg.



Och ett klot av pil. Med järnringar lite fiffilurigt som stöd, borde gå att fixa själv. Men bänken, oj, oj, oj. Vill ha. Måste bara gå en snickerikurs för livrädda först.




Och här, i mitten av mässan, sögs människorna in i en upplyst boll. Såg nästan lite otäckt ut, tills jag själv hamnade i magen på kupolen.




För där stod han ju, mannen med hatten - Anders Kjellsson. Han pratade hydroponisk odling. Det är stort i England, och i höstas skrev jag lite om det här på bloggen.



Annars verkade kul trädgårskonst vara inne, varvat med silverblanka trädrötter och stubbar.



Kolla bordets form. Jättekul! Och faktiskt praktiskt.



Igen, kolla bordet som hänger från taket. Tänk att ha ett sådant i en pergola? Kanske inte så skvimpfritt en dag när det blåser. Men fint med smala ribbor som går igen i odlingsbänk och sittbänkar.



Det här bordet gjorde mig helt knockad. Mmmm, blundade man så luktade det sommar.




Det här gjorde mig gladast på mässan. Allas vår Hillevissan fixade en mysig och personlig balkong. Inte ett dugg stilrent och rätt och Sköna hem-trist som mycket kan vara. Nej - varmt, ombonat och roligt!



Kolla lampan ...



Det här blev jag också glad över. Utemöbler från Gåsens lada på Gotland. Ett samarbete mellan en restaurang och en möbelfabrik. Och så här karamelligt kan det bli. Mums!






Men? Vem står där? Jo, också en jättebonus med mässan. Jag fick träffa en bloggkompis IRL, härliga Anna-Karin!



Japp. Bättre höjd på de här stolarna, jämför med de i föreläsningssalen. I alla fall om man är i samma lämpliga höjd som jag och Anna-Karin.



Och last but not least. Kardinalens fest, ett fläskigt statement till "balkong" från Den passionerade trädgårdsturisten. Upp med fototapet från Toscana och duka upp med vin, frukt och grönt. Det kanske är det enda raka att göra idag, i alla fall hos mig så snöar det ...

Jag ska skramla ihop mig också och berätta vad vi fick höra på seminarierna. Fin helg på er!

31 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder från mässan :-) Anna-Karin in action är aldrig fel! Ska bli kul att läsa om dina tankar kring semninarierna, jag hann inte gå på ett enda. Hann bara shoppa :-) Nästa år ska jag banne mig planera in två dagar.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och precis, Anna-Karin in action är inte fel! Hörde att ni ska till Skåne i sommar, det tror jag kommer bli jättekul. Chelsea blir heller inte fel! :-)

      Radera
  2. Så kul att se andras bilder från mässan !
    Jag fastnade också för de pastelliga trädgårdsmöblerna, jättefina !!
    Synd att vi inte träffade på varandra, det hade varit kul !
    Seminarierna var jag aldrig på , så det skall bli kul att höra om !
    Ha det så gott !
    kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamenprecis till alltihop! Tänk om de kunde ordna en bloggträff nästa år, vore inte det jättejättejättekul. :-)

      Radera
  3. Roligt att se bilderna. Var där i torsdags, men tog inte så många själv. Hoppas du hade en finfin dag!

    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar, jag hade en jättebra dag! :-)

      Radera
  4. Vad duktiga "alla" är som dokumenterar och skriver från mässan. Var där i torsdags men virrar bara omkring och har svårt att ta in allt eller åtminstånne det som skulle kunna inspirera. Gjorde några inköp och tog ETT foto, samma som dit sista. Ska absolut göra ett tråg utifrån den tanken. Har en hög kantsen ligger som kan komma väl till pass.
    Tack för dina bilder, nu fick jag uppleva lite mer från mässan jag faktiskt var på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-D Men nordiska är som gjort för att irra och virra på. Det blir liksom lite mycket.

      Radera
  5. Härliga bilder! Var där förra året, men blev inget detta år.. tyvärr. Blir så sugen på att gå runt där och suga in lite inspiration! :)
    /Kitty

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tror i och för sig att det är bra att inte gå varje år. I alla fall jag blir trött på själva krängardelen av mässan, det är så mycket som inte är växter. För mig var föredragen bäst. :-)

      Radera
  6. Jättesöt liten hink - och vilken bra idé att stjäla! Sen blev jag inte ett dugg förvånad att dom snygga klatschiga möblerna var från Gotland och dom var helt i min stil också.
    Men...det jag absolut skulle vilja ha är plåttråget, för det var helt underbart!!!

    SvaraRadera
  7. Tack för rundturen, uppskattas väldigt av en som sitter här i Malmö och undrar varför Stockholm inte ligger i Skåne.. =oP
    Jag har en pergola och det där hängande bordet..
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Precis, varför ligger inte Stockholm i zon Skåne? Har jag ofta undrat. :-)

      Radera
  8. Tack för att du tog och visar så många bilder från mässan,
    så roligt att få se när man nu inte kunde gå själv
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du tycker så! Fin fortsättning på helgen. :-)

      Radera
  9. Eftersom jag i år inte var på mässan var det härligt att få se dina bilder! Tack för alla fina bilder!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du gillar! Fin fortsättning på helgen!

      Radera
  10. När man inte kan åka IRL så är det toppen när man kan göra ett besök "bildvägen" och det ser ut som det var mycket fint att titta på .

    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ganska kul med alla prylar, jag är lite pryloman. Kul att du gillade bildbesöket! :-)

      Radera
  11. Haha.. ja se där ja.. :) Maken tyckte som jag trodde att möblerna var liiiite för dyra. Men fina och karamelliga var de...
    Kramar!

    SvaraRadera
  12. Tack för att även jag får en titt av mässan!!
    ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  13. Suck. Så mycket jag hade missat! Fina iakttagelser du hade gjort. Så synd att jag inte visste att du var på seminariet i dag. Det hade varit roligt att få säga hej till dig, min blogg-vän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hade varit jätteroligt att få träffa dig! Suck. Men - det kommer fler chanser. Då får vi vara på hugget. :-)

      Radera
  14. Oj så mycket fint du fångat på bild! Känns som jag missat hälften. Ska ta mig mer tid nästa år och det vore jättekul med en bloggträff! Det var det förra året i Allt om Trädgårds monter!

    Kram ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är nog bara bra att missa hälften, då känns mässan roligare nästa år. Tycker det är ganska mycket som är sig likt. Hoppas AoT fixar bloggträff nästa år. Då kommer jag!

      Radera
  15. Tack för att jag fick kika på mässan genom dina ögon! /Anette

    SvaraRadera
  16. Kul att få se lite från mässan! Jag hann inte åka dit i år, var i Åre med jobbet och åkte skidor istället:) Verkar ha varit en kul mässa!

    SvaraRadera