söndag 27 juli 2014

Rörliga, dansande och poetiska växtstöd

Kolla!

Jag vill verkligen ha en bunt av de här växtstöden i min trädgård, det är de roligaste, vackraste stöd jag sett för klätterväxter ever. Har ni sett sådana? De måste vara lätta att göra själv?







Materialet var tämligen tunna trådar, med två ytterlöpare som stagkant och en zigzagtråd mellan de två. Som ett litet minieiffeltorn.

Jag måste ha!

Vet du var jag får tag på det här så berätta, snälla. Är det något slags material inom byggindustri som man kan böja till själv?



Stöden finns att kika på i Uppsala botaniska trädgård, Botan kallad. Så fina när vinden tar tag i klätterväxten och hela stödet och växten "dansar".

14 kommentarer:

  1. Läckert och som du säger poetiskt, vajande i svag vind. Men det får vara en ganska sirlig växt, annars faller nog allt till marken ändå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis och så blir intrycket klumpigt med en kraftig växt. Hm, får åka till ett byggvaruhus och spana helt enkelt. . . .

      Radera
  2. Så flotte de var! Ja, jeg antar nok at de er beregnet for lette planter å støtte opp, for de tunge buskene vil det kanskje ikke holde for?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den fin! Näej, trådarna var rätt tunna, så inte håller de för någon tung typ. Men - kan också tänka mig att den är starkare än man kan tro i och med att mittentråden går i zigzag. Ack ja, ännu ett litet att göra projekt. :-)

      Radera
  3. Låter fint med svajande ställ:) Du hittar nog dom på bygghandeln som du skriver. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när värmen släpper greppet om mig och trädgården ska jag nog orka släpa mig till ngt byggvaruhus. :-)

      Radera
  4. Så fina! Det ser ut som tunnare armeringsjärn som är svetsade. Det finns många sorters armeringsjärn för betong så kanske finns det färdiga att köpa. Eller så är de två armeringsjärn med bockade och svetsade järn"tråd". Jag har mycket goda erfarenheter av att kolla med en plåslagare/svetsare om att få gjort mina egna designade grejer. Brukar inte bli så kostsamt som man kan tro. Ibland löjligt billigt... Har gjort en hel del, det finns mycket färdigt material som de kan sätta ihop.
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju som en ytterst smidig lösning måste jag säga. Jag tänker vääääääldigt ofta att det där kan jag göra själv . . . sedan är det inte alla gånger saker slutförs (understatement).

      Radera
  5. Ser fint ut!
    Mannen som har mekanisk verkstad hälsar att du kan köpa rundjärn hos nästan vilken järnfirma som helst tex Ståhl och Verktyg, alternativt kan han svetsa några till dig för ett par hundralappar, men det blir ruskigt dyr frakt (långt gods) om du inte har vägarna förbi Alvesta. Förstås enklare om du har nån svetskunnig på närmare håll.
    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, rackarns att Alvesta ligger så långt bort! Men både du och Malin har nog rätt, det blir till att leta upp någon kunnig och be denne göra jobbet! Kram!

      Radera
  6. Håller med! Snyggt att du filmade så det gick att förstå. Ja, det där var ju ett pyssel att ta tag i. Ibland fungerar det med att man har ett stort garage med diverse prylar och lite Kajsa Warg mentalitet. Vips har man löst det hela och har ett snyggt vajande stöd. Ska komma ihåg att testa när jag ser min trädgård igen...om något överlevt hettan;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch ja, jag har mentaliteten men inte uthålligheten. Svets har jag inte heller. Och vi får se om jag övelever hettan . . .

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  8. Ursnyggt. Hoppas du får ett sådant stöd på något sätt. :)

    SvaraRadera