onsdag 7 augusti 2013

Njuter av en tistel





Klev ut i trädgården i morgonrock bara för att sniffa på nyregnad luft.

Inför ett trädgårdsbesök som aldrig blev av rensade jag i min plommonlund. Den var helt igenväxt av nässlor och krafs. Ett ogräs kunde jag inte med att ta bort - än. En gigantisk tistel. Den är så snygg!

I torkan som varit har jag inte haft vare sig lust eller ork att slåss med trädgården.

Därför har jag också varit dålig på att blogga, och på att hälsa på i era bloggar. Men så får det väl vara ibland helt enkelt.

Blev så glad så glad när jag upptäckte att både robinian och valnöten som jag fått/köpt under trädgårdsbesök i andras trädgårdar faktiskt överlevt. Det är så mycket som dött i år att jag inte ens orkat titta efter de små liven.

Hurra!


 Valnöten.


Robinian.


Småttigt och ingen större tillväxt. Men levande!

11 kommentarer:

  1. Her har vi også haft tørke, og nu kan vi glæde os over de smukke tidsler - så fin din valnød og robinian er og stadig levende!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fniss, ja, jag har fört krig mot dom - och så veknar jag på detta sätt! :-)

      Radera
  2. Hejsan!
    Visst är tistlar vackra - det finns massor av kultivarer av dem. Åkertisteln vill jag nog beundra helst utanför min trädgård;)!
    Själv har jag precis fått fram plantor av mina frösådda japanska nicktistlar, vildinsamlade av Göteborgs bot. trädgård. Blommorna lär vara extra stora...typ:))!/Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är jättehäftiga både till färg och form. Men - jag vill inte heller att de bor i min trädgård. Ska plocka fram sekatören, kanske idag.
      Låter kul med en japansk tister tycker jag! Bild när de blommar! Kram!

      Radera
  3. Tistlar lockar ju både fjärilar och humlor och det är ju bra. Bara man slapp dem bland jordgubbar o i potatislandet...

    Roligt med överlevare i trädgården. Har de klarat årets torka så kommer de nog hänga med länge. Hoppas nu att alla växtvänner inser att de ska avmogna i höst också, inte börja växa nu i augusti.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uff, precis! Avmogna snyggt och prydligt. Inte sätta nya blad istället för de som släppts pga torka.
      Tistlarna växer i åkerkanten precis i kanten av vår trädgård, jag har jagat bort dem rätt bra från själva tomten men ibland hälsar någon på. :-)

      Radera
  4. Det var väl en himla tur att besöket blev bokat iaf.... Då fick du se dina överlevare ;)

    Du vet att jag kommer!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Denna sommaren har jag lärt mig att det viktigaste inte är "tillväxt" utan "överlevnad". Nog är det trevligt med sol, men jag hoppas vi slipper lika torra somrar i fortsättningen!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, håller med. Jösses vilken växtsäsong egentligen, om man tänker tillbaks på året som gått. Uffapuffa. Tuffa grejer. Kram!

      Radera
  6. Tistlar är härliga men åkertisteln, eller vad det nu är jag hittar på åkern, den drar jag upp. Övertygad om att jag kan vara mer uthållig än den... ..ser nog 3 års ryckande framför mig. Längre planer är tydligen orealistiska.

    Sprid lite höstgödsel då förstår växterna att de ska sansa sig och ta på strumpor och skor.

    SvaraRadera