söndag 25 augusti 2013

Jag är ett geni



Trött i allmänhet? Trött på jobbet? Trött efter jobbet?

Japp, på allihop (just nu).

Räknade lite på hur mycket övertid jag har. Det räcker till en ledig måndag varje vecka fram till någon gång i november. Ska jag vara ärlig trodde jag aldrig att jag skulle få ja till ledigheten, det brukar vara så att cheferna vill att ledighet tas ut som en sammanhängande period som gör att en vikarie kan sättas in.

Men jag fick ja!

Lyx. Livskvalitet. En oändlig räcka av kortveckor. Tjohoooooo.

Love, love till chefen som såg till att det gick.

Och samtidigt tänker jag, hur många känner jag som just nu pratar om att starta eget, hoppa av karusellen. Som vill göra något annat. Slippa chefer, sköta sig själv. Få ut mer av livet. Få bestämma litet mer, få tänka litet mer.

Hur har vi det egentligen?


 Arts pride. Tror jag.





40 kommentarer:

  1. SÅ klok du är! Njut allt vad du orkar! Med all den övertiden är det självklart att du ska vara ledig. Du måste ju ta hand om pållen också!
    Min dröm är att gå ner i tid men då förlorar man dels inkomst och så semesterdagar. De drar 1,25 dgr om man jobbar 80%... Det mest ekonomiska vore att vara ledig en-två dagar i månaden utan lön. Knäppigt system! Jag ska höra med chefen om hen kan tillåta något sådant.

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aspelut, knäppt system. Har också räknat på det där med 80 procent. Har en arbetskamrat som säger att det är max vad hen orkar arbeta. Ha, ha. Tänk att det ska vara så.

      Radera
  2. Stort och komplicerat ämne men en väldigt relevant fråga!! Jag har tänkt till och förändrat livet - blev tvungen. Du har gjort något bra. Tänkt till och tagit diskussionen, fått till en lösning. Bilderna har en härlig känsla och ljust.

    Ha det gott, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ljust och härligt att vara ledig och att sköta sig själv. :-) Visst är det komplicerat. Men också så svårt att många tvingas göra det du berättar att du gjort, förändrat livet. En gigantisk diskussion! :-)

      Radera
  3. Ja du, hur har vi det egentligen?
    Själv jobbar jag 75 % just nu - det är tvunget för att få vardagen att fungera med hämtning och lämning på dagis. Rik blir man inte, men jag måste erkänna att det är otroligt skönt:-)
    Njut av dina måndagar!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur. En sådan fråga. Tror det är värt att ha det otroligt skönt framför att vara rik (det är också en fråga om definition vad det är).
      Tack, jag lovar att jag ska! Kram!

      Radera
  4. Det blir fint å få litt mer fri, jeg tenker du får mer energi og ikke blir så trøtt.
    Vakre blomster Bettina, Maritklem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marit! Ja, jag hoppas att det blir en liten andningspaus så att det går att bygga upp lust och kraft. :-)

      Radera
  5. Vilket klokt beslut du tog, och vad bra att det gick att genomföra. Ta vara på tiden, och det vet jag att du kommer att göra.
    NJUT! av den lediga måndagen. Själv tar jag mig en ledig fredag nu och då, och det känns härligt, och jag är glad att jag kan.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Du är verkligen ett geni :) Ett geni med en bra chef ;)
    Underbart med korta veckor! Njuter av tanken - åt dig!

    SvaraRadera
  7. Jag tog ut min semester..
    4 veckor och sen 5 måndagar nu under hösten!
    Tillbaka från semestern så inser jag att jag absolut inte kan vara ledig måndagar just nu!! Jag som hade sett fram emot det så mycket :(

    Njut allt du kan , åt mig med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejmen! Ok, jag ska njuta åt dig också. Visst låter det härligt med kortveckor. :0)

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Kan vara skönt att stanna upp lite grand. Ta ledigt en heldag i veckan är bättre än att gå 6-timmarsdagar, för då förväntas man omedvetet göra samma jobb på kortare tid.
    Lycka till med dina lediga dagar och passa på att andas, meditera eller bara sitta en stund i trädgården. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Kortdagar gör i alla fall att jag bara trampar på gasen. Lovar att ta det lugnt och njuuuuuuta.

      Radera
  10. Låter fint med lediga måndagar, 'ladda batterierna' och blogga på ibland så vi alla kan laddas av den energi du förmedlar här.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Helt rätt beslut och vilken bra chef du har som såg till att fixa det också. Själv tar jag ut tre fredagar per månad som föräldradagar. Har gjort det i flera år nu, först med äldre barnen och nu med yngsta, de extradagarna räcker långt för att få lugn i sinnet både hemma och på jobbet. Jag har turen att ha både förstående kollegor och vikarier som kan ta enstaka dagar. Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk vad det kan göra med en ledig dag lite då och då. Fantastiskt faktiskt.

      Radera
  12. Måste vara helt otrolig att känna sig som geni! Själv känner jag mig allra oftast som en j-la idiot...typ;(!/Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte dumt alls! Jag rekommenderar det! Kram på rej.

      Radera
  13. Hei! Tenker som deg, men gjør for lite ned det. Det er idiotisk og lite modig. Når man får en slik ekstra dag hvor en kan styre helt selv, er lykke. God natt til deg! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, humöret är faktiskt på topp! Jag känner mig rik på ledighet helt plötsligt. Eoner av fri tid att disponera. :-)

      Radera
  14. I många år innan jag gick i pension tog jag ledigt utan någon betalning (typ semester,övertid mm)varje Fredag under somrarna
    det var helt underbart
    nä pengar är inte allt
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pengar är ju verkligen inte allt. Fast där är jag inte riktigt att jag vågar skära ned arbetstiden. Det får i så fall bli när sista ungen flyger ur boet. Än så länge känns det som om varje slant behövs. :-)

      Radera
  15. Mycket genialiskt! Tänk, då blir helgen längre och måndagsdeppen försvinner. Skitbra gjort. Och du, jag är hemma på måndagar...om du vill titta förbi på en kaffe och babbla häst och trädgård.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter underbart! Klart jag vill! Jag hör av mig på din blogg. Kram!

      Radera
  16. Å, det høres jo nydelig ut! Kos deg masse med dine frimandager :)

    SvaraRadera
  17. Tillykke - hvor er det dejligt for dg at du fik ja! I flere år købte jeg mig en måned fri hvert år og nød det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att jag fick ja. Blev ju naturligtvis så glad att jag med solsken i blick gör allt vad chefen vill de andra fyra jobbdagarna. :0)

      Radera
  18. För precis tio år sen hoppade jag av "karusellen" och har inte ångrat mig en sekund. Från ett välbetalt jobb i läkemedelsindustrin med tjänstebil till eget företag som massor och gruppintruktör på gym. STortrivs med mitt liv!
    /EL

    SvaraRadera
  19. Härligt att få bli ledig...Delar lite av dina funderingar...Jag arbetar inom vården, och vet inte om jag orkar utföra kvalitet samtidigt med alla besparingar...
    Ha en skön vecka!
    Kramen!

    SvaraRadera
  20. Ja, du är ett geni! Funderar i samma banor. Ska absolut ha en kortare arbetstid har jag bestämt. Å andra sidan är mitt problem då är att jag inte kommer jobba mindre om man ser till totalen. För det går inte. Ska jag vara ledig en dag i veckan måste jag jobba igen den tiden andra dagar. Så frågan är vad som är bäst... Står och velar. Så är det att vara egenföretagare. Inte alltid så självständigt som man kanske vill tro. Allt styrs av kunderna.
    Men du har mitt stöd om du vill köra. Och jag finns som bollplank i sådana fall. Har ju några års erfarenhet nu.. typ 15. ;)
    Kraaaam!

    SvaraRadera
  21. Hej Bettina
    Pas på dig selv!Der skal være tid til at dvæle og nyde!
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvaraRadera
  22. Du vad härligt, korta veckor är supert. Jag tog ut onsdagar i tre månader för att bli av med all plustid, två dagar orkar man ju fint på jobb. (den solhatten ser stilig ut, läcker färg!) Jag funderade en gång på att köpa en garnbutik men kom underfund med att jag säkert kom jobba 12 tim/ 6 dagar i veckan i stället. Gillar faktiskt ganska bra att vara anställd. Men var sin smak, det har väl lite att göra med vad man startar med också. Men friskt vågat, hälften vunnit :)

    SvaraRadera
  23. Låter som en dröm! Min plan är att ta ledigt en dag i vecka under april-maj nästa vår... undrar om jag lyckas!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  24. Jag igen....Jag tar ut en dag den 9 september! Ska vi träffas då? Kan jag komma? Du vet...En timme dörr till dörr :)

    Kram Veronica

    SvaraRadera