lördag 17 augusti 2013

Hur ska jag ta bort skottet från rosen?

Provrosen Stadt Rom har så blanka fina mörkgröna blad. Men så dyker det upp en annan rackare mitt i.






I våras grävde jag en liten grop för att följa bladen som inte hör dit, och så ryckte eller klippte jag av. Jag kommer inte riktigt ihåg vilket jag valde.

Men nu har det ju kommit flera kraftiga skott. Finns det ett bättre sätt att göra det på? Ta upp hela rosen och börja om så att säga.

Gillar förresten Stadt Rom jättemycket. Hon är riktigt knalligt rosa och skickar ut långa rankor med miljoner med rosknoppar på. Rosen ligger ju plaff rakt på backen, men hos mig gör det inget alls.





12 kommentarer:

  1. Vet inte riktigt vad som är bäst.... hur djupt planterade du rosen? Vet inte om det kan ha någon betydelse. Ledsen att jag inte kan hjälpa dig. Snygg ros!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Sikke en yndig rose! Jeg håber, nogen kan komme med gode råd til dig.

    SvaraRadera
  3. Rotskudd skal rives av, ikke klippes av.

    Her har jeg kopiert noe fra Plantasjen:

    Rotskudd er raskt voksende villskudd som kommer fra under podestedet på rosen. De har som regel et noe avvikende bladverk, farge, form og torner. De suger energi ut av den edle rosen. Rotskudd bør fjernes umiddelbart. Riv dem av ved rotstokken med en brå vridning. Ikke skjær av rotskuddene, det vil stimulere sovende rotskuddknopper til å vokse.

    Lykke til!

    SvaraRadera
  4. Hei, jeg ser du har fått gode tips av Marit.
    Jeg håper du får reddet rosene dine, de er jo så flotte.

    God lørdag fra Marit.

    SvaraRadera
  5. Fin rose - du får høre på Marit så går det sikkert bra med rosen din.

    SvaraRadera
  6. Som sagt Bettina har Marit gett dig ett bra tips! Det är alltså viktigt att komma ned i den djup där vildskotten utvecklas ioch ta bort hela skottet under ympstället där de utvecklas. Kan du hålla efter rosen så att rotskotten inte får ta kraft och plats av din ros kommer den att bli kanon!/Anja

    SvaraRadera
  7. Färgen på din ros är härlig, men inget går upp mot knopparna. Formen!!! Nu vill jag bli rossamlare så här på lördagsförmiddagen.
    Ang min magnolias nya knoppar är jag också lite fundersam över avmognad. Men vad kan man göra? Täcka till vintern och be om en lååång och sval höst? Tror du knopparna hinner slå ut? Jag tror det eftersom det utlovade regnvädret verkar ha valt en annan väg och det finns lite chans för sol och relativ värme den närmaste tiden i alla fall.

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar ros! Hoppas du lyckas ta bort rotskotten.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. En ovanlig färg på din ros, den är riktigt vacker!

    SvaraRadera
  10. Fine svar du har fått på rosen din..og da blir det ordning :)
    Nydelig ros dette og villskudd kan være et problem på noen sorter.
    God helg:))

    SvaraRadera
  11. Tack för inspirationen om betong när jag läste i din blogg, jag gjuter också gärna i betong. Just nu så har jag runda stenplattor på gång som jag gör i en liten balja, nu kom jag på att på några kan jag sätta löv, blir nog från min lönn tror jag nu först, så blir det ett mönster. Håller på att sätta plattor att gå på för jag tänker plantera växter runt min paviljong och stenplattor där, har börjat längst bak. Jag fick för mig att du också bor i norr.

    SvaraRadera
  12. Vilken fin ros, hoppas du lyckas hålla vildskotten borta, det gäller att vara lika envis.
    Ha det gott!

    SvaraRadera