lördag 14 februari 2015

Med mogen arom av fet god sill



Någon gång i vintras svarade jag på en annons på blocket om trätunnor till salu.

Häpp, i dag var det dags att hämta (uj, uj, uj, vad jobbigt det kändes att behöva åka till Stockholm och Kungens kurva en ledig lördag).

Jag tvingade in maken i bilen. "Men jag hittar ju absolut inte i Stockholm" sa han. "Du ska trösta mig när jag åker fel och vi aldrig hittar hem igen" sa jag.

Svooosch, sa det. Vi hittade rätt på första försöket.

Och tunnorna är jättefina. 500 spänn styck och då ingår en härlig arom av fisk. Locken kostade 50 spänn styck.

Det tror jag är ett okej pris?

Jag tror att jag ska ha vatten i åtminstone en till sommaren och kanske koppla på en solcellsdriven bevattningsslinga. Har varit sugen på en sån ett tag nu.

På hemvägen åt vi asiatisk mat på Chop chop, och där får man en lyckokaka med budskap till kaffet. Tänk vad lappen har rätt:



25 kommentarer:

  1. Grattis till det fyndet. Jag gav nog 1500:- för mina men då hade det inte varit något i dem. Inte har jag några fina lock heller. Jag förstår den där känslan av att köra i Stockholm jag får gåshud bara jag tänker på det. Villar alltid bort mig.
    En gång bröt jag växelspaken i Svearondellen gissa om hjärtat slog?
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ahahahahaha, förlåt, men bryta av växelspaken låter verkligen som något som jag skulle kunna göra i ren panik. Å, då kanske det är ett fyndpris ändå då. :-)

      Radera
  2. Hvor er de flotte - tillykke - hvad skal du bruge tønderne til?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har inte riktigt bestämt mig ännu! Det kan bli vatten i en och kanske växter i den andra. Hmmm. Måste tänka.

      Radera
  3. Snygga! Det var ju ett bra kap. Hmm ska nog surfa mer på blocket😄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Näääääjjjj, gör det inte! Det slutar med att du snurrar runt i ändlösa bilturer i jakt på något. :-)))))

      Radera
  4. Haha där fick du svar med en gång.....lappen har rätt, du gjorde ett fynd, snygga, fina och ett mycket bra pris. Ha en fortsatt trevlig helg! Och Tack för att du får mig att skratta högt.....Kram

    SvaraRadera
  5. Superfynd. Glömmer aldrig när jag fyndade en väl använd tunna norr om Gtg. Den gick med nöd och näppe in under bordet i husbilen och resan fortsatte mot Sthlm. Jättevarm sommar och strax stank husbilen av rutten fisk. Detta uthärdades resten av veckan.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fniss. Maken föreslog att vi skulle åka till Stockholm igen, den här gången med öppna fönster och utan tunnor . . .

      Radera
  6. Låter som ett riktigt fynd!! Jag skulle då inte ha något emot så fina tunnor till det priset. Fast, silldoft gillar jag inte!

    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm, jag hann att bli riktigt hungrig på vägen hem. :-) Till veckan måste vi ha sill någon dag, sa både jag och min man.

      Radera
  7. Dom ser jätte fina ut och priset var överkomligt. Men sill lukten ...haha..ja, vad gör man inte när det är något man vill ha;)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjo, hoppas ju innerligt att doften ger med sig så småningom. Den kanske inte blandar sig så fint med rosdoft och annat. . .

      Radera
  8. Stort tack för youtube-hjälp. Ska testa i eftermiddag, men först ska tomatfröna planteras.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  9. Snacka om att få bekräftelse på att du gjort ett bra köp! Ja, för en lyckokakas budskap kan man ju lita på... =oP Ja, det är bara att gratulera till fina fynd... smått avundsjuk är jag allt.
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fniss, ja, hoppas det finns en kaka för alla tillfällen. :-)

      Radera
  10. Alla goda ting är tre: hittade, fick fina tunnor, chopchopmat! Hoppas fisklukten vattnas ut snabbt. Om du nu inte älskar surströmming;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag älskar surströmming. I sommar kanske jag får bevisa det! Nja, hoppas att den goda doften ger sig. :-)

      Radera
  11. Hei Bettina:)
    Så flott kjøp!!...disse blir superfine til vann og prisen var helt ok...syns jeg.Det ser helt fine og tette ut:)
    Heldig du er...slike er vel verdt å ha:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, jag känner mig riktigt nöjd faktiskt, även ett par dagar efter köp. Det är ett bra tecken. :-)

      Radera
  12. Hej igen!
    Nu må du tro att youtube-klippet funkar. Mycket tydlig och bra förklaring och det funkade på första försöket. Hade jag aldrig klurat ut själv och inte stod det i hjälptexterna som jag letade i heller.
    Kram Anette

    SvaraRadera