måndag 16 februari 2015

Jag behöver de här träden inomhus!

Var går gränsen mellan konst och konsthantverk frågade sig en kompis nyligen. Jag vet inte. Men titta på det här, skulpterat i tråd:



Japp. Habegär. Jag såg Matilda Bengtssons verk på Nordiska trädgårdar första gången. Det mötet satte sig i huvudet.

Djuren är fantastiska, men träden är underbara. Jag skulle kunna ha ett sånt och meditera över, måste bara hitta en bra plats hemma. Det får inte vara för mycket prylar runt om, det är ju så vackert och vilsamt i sig självt.

Farfars ek är hon mest känd för:



Men jag tror att jag är mest förtjust i asken:

Ack ja. Gå absolut inte till hennes hemsida och kika på ekorren, eller räven eller de små söta fåglarna. Det går inte bra.

Vad tycker ni?

Undrar hur hon fick sitt intresse för att fånga träd så här, både pricksäkert och egensinnigt.

12 kommentarer:

  1. Wow, hvor er det smukt! De to træer er helt vidunderlige, og når jeg kigger på hendes hjemmeside er der bare det ene flotte kunstværk efter det andet. Tak fordi du fortæller om Matilda Bengtsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, träden är verkligen fantastiska, som små bonsaier man kan titta på hur länge som helst. :-)

      Radera
  2. Vakkert. Det minner meg om noen hester gjort av pil jeg så på Chelsea Flower show for noen år siden. :-D
    Ha en fortsatt fin dag
    Stein

    SvaraRadera
  3. Jag vågar knappt skriva det men... Jag gillar det inte alls! Det är väldigt duktigt gjort men jag skulle aldrig i hela livet ta in det i trädgården eller ännu mindre hemmet. Men som konsthantverk så förstår jag att det är fint gjort bara att... It´s not for me! Men det är väl bra ändå att inte alla gillar samma för då skulle det bli enformigt ;)

    Kram.
    ps, jag ska på Nordiska på fredagen... är det möjligt så att föreningsmedlemmen ska dit då oxå? AKT ska oxå dit den dagen och den sista lilla plutten är inte i Sverige Ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du vågar! Du har ju nyss gjort det, moahahahahaha. Det är väl inte mer än så att vi har olika smak. Fast de här skulpturerna är ju inte tänka för trädgården (och där skulle de ju försvinna helt) utan för hemmet.
      Och jag har inte bestämt mig ännu om Nordiska, sicken velpotta jag är! Kram!

      Radera
  4. Jag är ju ganska svag för trådkonst och ugglan fick gärna flytta hem till mig när som helst. Nu ska jag kolla vidare på hennes alster.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. É para mim uma honra acessar ao seu blog e poder ver e ler o que está a escrever é um blog simpático e aqui aprendemos, feito com carinhos e muito interesse em divulgar as suas ideias, é um blog que nos convida a ficar mais um pouco e que dá gosto vir aqui mais vezes.
    Posso afirmar que gostei do que vi e li,decerto não deixarei de visitá-lo mais vezes.
    Sou António Batalha.
    PS.Se desejar visite O Peregrino E Servo, e se ainda não segue pode fazê-lo agora, mas só se gostar, eu vou retribuir seguindo também o seu.
    Que a Paz esteja no seu coração e no seu lar.
    http://peregrinoeservoantoniobatalha.blogspot.pt/

    SvaraRadera