fredag 17 oktober 2014

Fackellilja - också en skön typ!





Den här växten vann jag på ett STA-lotteri, det måste ju ha varit i fjol? Då stod det raketblomma på etiketten, men när jag bildgooglar så ser jag ju att det är en fackellilja jag fått.

Häftig.

Så tacksam för allt som vill blomma just nu (h-j-ä-l-p det ska bli frost till helgen), och dessutom blomma med lite knalliga, glada färger.

Men undrar just om vi ses igen? Zon 2 fick jag just reda på, i gynnsamma lägen . . . Men den har ju uppenbarligen överlevt en vinter i alla fall.

16 kommentarer:

  1. Gillar sköna typer.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. He, he. Ja, de är svåra att stå emot. Ha det fint i helgen du också!

      Radera
  2. Ja, det var en skön typ du vann! Den har jag bara sett i trädgårdar på Öland. Annorlunda och lite uppseendeväckande!
    Önskar dig en skön helg! /Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt aldrig sett en innan den dök upp i min trädgård. Fin helg!

      Radera
  3. Che bellezza, chissà l 'anno prossimo quanti fiori! Buon fine settimana e spero che non faccia troppo freddo :)

    Un saluto :)

    SvaraRadera
  4. Kul med en lite "punkig" färgklick i trädgården så här på hösten.
    Ha en skön helg!!
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla färgklickar i min trädgård hyllas med applåder och hurrarop!

      Radera
  5. Verkligen en skön typ! Nu vet jag ju inte var den härstammar ifrån men visst känns det som om det skulle kunna flyga förbi en papegoja i bilden eller nåt annat exotiskt djur.
    Roligt att den klarat sig. Du kanske får täcka i vinter.
    Fin lördag till dig
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borde nog täcka den, tror den flyttat hit från Sydafrika. Men, njä. Jag är hjärtlös. Klarar den sig så klarar den sig. Annars var det trevligt med en kort visit.

      Radera
  6. En raketblomst - hvor er den flot! Ja, nu hvor vi snart får frost, må vi være taknemmelige for alt, hvad der blomstrer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Jag är glad för allt som trots allt faktiskt blommar på i trädgården. Rosor och andra små kompisar. :-)

      Radera
  7. En rakett blomst!...artig navn..og håper frosten holder seg unna så blomstringen blir laaaang:)
    Fin ny uke til deg:)

    SvaraRadera
  8. Fackellilja har jag sett på riktigt hos vår kortbente vän utanför Gävle och blev fullständigt förälskad... Planterades hos mig... NAda!
    Trist men vackert hos dig min vän :)

    Kram

    SvaraRadera
  9. Snygg typ, den där. Men i min kalla lerjord vill den då inte bo!
    Tänkte på dig idag, satt på Kalle på Spången och fikade. Och tittade på VLT:s fasad.
    Ha det gott.
    Törnrosa
    PS Hur lerig är din pålle nu? Min är ett monster, Suck DS

    SvaraRadera