lördag 16 november 2013

Coolt staket i armeringsjärn



Snyggt? Det vette sjutton, men definitivt spännande. Det här staketet av armeringsjärn såg jag i Malaga i Spanien.

Om ni tittar noga längs backen ser ni ett kraftigt band av järn, de upprättstående pinnarna är svetsade på bandet. Sedan är det uppstagat med armeringsjärn inflätade lite på härsan och tvärsan.

Tänk er lite roliga klättrande saker på det. Det här skulle jag kunna tänka mig som en häck mellan två moderna hus. Eller som kort staket vid ett stramt hus. Att täcka in en hel tomt med det här känns ju lite som pallissadervarning.

Ta nu och leta i dina gömmor och bidra med roliga staket i min staketsamling. Jag ser att många letar i samlingen just nu, det är väl så här års vi vill ha inspiration ...

Här hittar du staketsamlingen! 

24 kommentarer:

  1. Tänk det översållat med luktärter och blomman för dagen! På Aruba odlade man staket i form av kandilaberkaktur. Kan garantera att inga odjur tog sig igenom de staketen ;)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja-a, jag kan faktiskt tänka mig det här just översållat med luktärter och blomman för dagen, framför ett stramt, modernt hus. Snyggt.

      Radera
  2. Ja, det der hadde blitt fint med klatrende planter på! En stor samling med clematis hadde gjort seg der.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, en stor samling clematis. Det känns som jag borde ha det även utan staketet. :-)

      Radera
  3. Armeringsjern er anvendelig. Har brukt det i min hage, men dette hadde nok ikke passet til mitt hvite hus med smårutete vindu, men til et mer moderne hus hadde dette vært coolt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näej, och till mitt faluröda hus hade det sett förskräckligt ut! Men det kan vara coolt på rätt ställe. :-)

      Radera
  4. Tøft! I den rette settingen var jo dette en kjempeidé. Klatreplanter ville mykgjøre det betraktelig. Nakent så ser det nesten litt skummelt ut, synes jeg. De skarpe endene på toppen... Det er mulig med mange effekter med et slikt gjerde. Morsomt å se:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, det är för rått utan någon växt som mjukar upp. Men så kul att någon har kommit på iden!

      Radera
  5. Så stilig. Ser for meg alle klatreplantene som kunne boltret seg oppover der:) Trivelig helg!

    SvaraRadera
  6. Med en massa klätterväxter kan nog staketet bli vackert. Men något krävs.
    Nappaträd finns nog litet varstans och har nog en mer eller mindre ständig blomning. Men bilden tog jag för ett halvår sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni andra måste gå in på lavendias blogg och titta på det underbara napp-trädet, mycket charmigt!

      Radera
  7. Vilket annorlunda men coolt staket.
    Kanske ett sådant är lösningen på mina problem med älgar i trädgården?
    Ett sådant staket kommer ju inte ens en hare förbi.

    Ha en härlig dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog lösningen! Men det blir många pinnar att svetsa ... Ha en fin dag du också Hans.

      Radera
  8. Läckert och annorlunda men det kräver sin plats.
    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Supersnyggt tycker jag. Bra klättergrund och väldigt grafiskt snyggt.
    Fick igång mig att göra ett inlägg...
    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaaaaaa! Och vilket inlägg sedan, massa fina staket att inspireras av. Buss på alla!

      Radera
  10. Jag gillar det :=)
    Med lite grönt framför, klättrande eller bakom skulle vara helt perfekt.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  11. Jag tyckte om det! Skulle gärna få finnas här:)

    SvaraRadera
  12. Hej Bettina! Tänkte bidra till sin samling med våra staket som finns här:
    http://fagerdalatradgard2.blogspot.se/2010_02_01_archive.html
    Är särskilt nöjd med makens rådjurssäkra staket av armeringsnät och nätta svartmålade stolpar.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vad roligt! Nu ska jag genast spana in staketet och tusen, tusen tack för att du länkar!

      Radera