tisdag 14 juli 2015

Helenas alunrot är kär

Jag höll på att rycka bort klematisen som jag tydligen parkerat vid "Helenas alunrot", en knalligt rosa alunrot som jag fått av en jobbarkompis. Därav namnet.

Jag är kanske ändå ett geni. Klematisen plockar precis upp alunrotens färg, har däremot verkligen ingen aning om vilken klematis det är.

Närmaste grannen är en vit ros. Det är lite gulligt alltihopa. Jag är nog en romantiker trots allt.










Stenen är låg, så det här är inga storväxta kompisar. Alunroten är nog ändå dubbelt så stor som när jag fick den. Hoppas den äter upp sig ännu mer till nästa år. Det gäller klematisen med.




Och så dagens igelkott så klart. En mycket närsynt typ som mest verkar gå på vad nosen säger.

6 kommentarer:

  1. Fina bilder:))
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Passar ju så fint ihop, kleamtis, alunrot och vita rosen! Här har det råkat bli tre vita pioner bredvid varandra. Måste flytta om till hösten.
    Kotte så fin. Klart han nosar nåt gott.
    Sommarkram
    Anette

    SvaraRadera
  3. Vissa kombinationer blir så enormt vackra att det gör lite ont i hjärtat. Så fint!
    Klok tanke du hade om snigelgiftet och igelkottarna förresten. Det ska jag självklart kolla upp. Kottar vill jag ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Daylily potager har kollat upp! Svenska snigelgift är tydligen okej. Där används järn-någonting. Snigelmedel som säljs i övriga Europa har däremot andra gifter i sig där även kottar stryker med.

      Radera