onsdag 8 juli 2015

Charmigt på Rånäs slott

En natt på hotell och lite god mat, det brukar jag och min man unna oss lite då och då. Vi samlar på slott och herrgårdar. Det låter ju fiiiiint, men sommaren är inte dum när det gäller att bo billigt. Eller billigare.

Särskilt billigt är det inte på Rånäs, men mysigt! Inte ser byggnaden ut som ett slott, mer som en överdimensionerad herrgård. Kul att hotellrummen är inne i själva huvudbyggnaden, annars kan man ju lätt hamna i något nybyggt annex.

Trädgård? Njäej. Parkliknande och utan fiff.

Maten var suveränt god, vällagad rakt igenom. Och miljön inomhus, wow. Däremot ville de inte prata så högt om att stället länge, länge varit mentalsjukhus. I reklamen är det roligare att ta upp en festglad greve, och det kan man väl förstå. :-)


Spana in vårt rum och omgivningarna, matsalen var rolig med allt sitt besinningslösa dekormåleri. Där kunde man sitta länge och bara titta.




 Pistol ingick i rummet. :-)






 Gulligt, eller hur?
Vill man ha lyx i toppklass är nog inte det här stället.
Här får man tidstypiska möbler och charm.


Matsalen.

















 Hotellkorridoren på våning två. Kilsågade bräder i golvet. 


Och små tjuvtittarfönster ned i matsalen och mot entrén.


Konstutställning på bruksområdet. Mkt trivsamt, och av hög klass.
En silhuett av den här typen har jag sett på något mer ställe, då liksom nu tänkte jag - det där kan jag göra själv  . . .  He, he. Vi får väl se. Har ju några semesterveckor till att ta av. 


Hängande "skatbon" med belysning i. Fina. 






Bastu vid Skedvikens strand.
Bubbelpooler en masse på trädäcket. Bara att välja och vraka. 


Huset sett från sjön.




Och i parken: ett ljusrum i det ombyggda arkivet. Kanske värt ett försök i vinter?


 Och här: den enda trädgårdsupplevelsen. Trist thuja klippt på det fiffigaste sätt jag sett. Som ett hustak. Snyggt.



6 kommentarer:

  1. Wow, så flot og herskabeligt - god idé med den slags oplevelser! Og med egen pistol på værelset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Små avbrott i vardagen behöver man. :-) Och man kan ju aldrig veta vad som dyker upp på hotellrummet, varulvar och spöken och annat. Bra med pistol.

      Radera
  2. Sådana här inlägg är så roliga att läsa om , särskilt som jag och maken också har börjat intressera oss för smultronställen gärna slott och herresäten med övernattning och god mat. Satt just idag och planerade. Rummet ser ju stort och mysigt ut. men herregud så mycket dekormålning i matsalen: mesta jag sett!

    tack för titten. Kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är så lagom att vara borta en natt och få se lite nytt. Två nätter på det här stället tror jag skulle ha blivit tråkigt. Och ja, visst var det lite för mycket av allt! Underbart!

      Radera
  3. Vilket intressant inlägg, tack att du delar med dig av ett sådant 'smultronställe'. Kul att det lilla slottet är öppet för allmänheten på detta vis, så att det inte bara är sommarhus åt någon rik snubbe.
    Ha det gott!

    SvaraRadera