torsdag 4 september 2014

Jag är rik - i musselsquash

Snälla, ge mig ditt bästa squashrecept! Jag kommer att behöva en hel drös nu. :-)

Det här är årets odlarsuccé i min trädgård. Och, okej, det är varken svårt eller sällsynt. Men mycket välkommet och kul. Och ätbart.

Dessutom, det här är ett tips, så här döljer en enda squash trädgårdens fula hög med kompost jättebra! Har gjort en ny hög för nästa års squash. :-)

Tycker att Musselsquash | Grönsaksväxter | Cucurbita pepo 'Early White Bush Scalloped' |är både vacker och god, ser ut som små ufon som landat.













19 kommentarer:

  1. Men vilka coola ufon som du fått i din komposthög... Jag har då ingen aning vad man gör med såna :)
    Men snygga är dom!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Smakar de som vanlig squash? Vi gör jättegod vegetarisk pizza med squash i stället för skinka. Tomatsås i botten (hemmagjord förstås) skivad lök och paprika och ost på toppen. Och det är superenkelt om man köper färdig pizzabotten, man kan förstås göra degen själv också, men man måste ju inte göra allt själv. ;) Man tror inte att squash på pizza ska vara så gott, förrän man provat.... !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det! Att squash är gott på pizza vet jag ju faktiskt. Jodå, den här smakar ungefär som grön eller gul squash, lite fastare kött kanske. Oj, oj, det blir många pizzor . . .

      Radera
  3. Snygga! Visste inte att de var för att äta utan mer som prydnad. Tack för tipset för det där tänker även jag testa nästa år! Recept- skiva och lägg på smaksatt röra av fetaost och gratinera lite, gott till grillat
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, ost är ju aldrig fel. Och det där låter helgott! Tack!

      Radera
  4. Har inget recept, men det är ju riktigt fint. Dem skall jag prova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, speciellt så här års. Då behövs lite roligt i trädgården (i alla fall i min).

      Radera
  5. Härlig squashskulle! Här är det missväxt på både squash och pumpor. Flera plantor dukade under för sniglar, kaniner och aggressiva fåglarna som hade sönder plantorn när de rumsterade om i marktäckningen.
    Recept... ja små tefat 7-8 cm är goda råa, delade rakt av. Annars använder jag gärna tärnad eller grovriven squash i tomatsås och bröd.
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå! Ska genast uppmana min bakande man att använda squash i bröd. :-)

      Radera
  6. Rigtig fin idé og det ser sjovt ud. Jeg har ikke prøvet squash på pizza, men der skulle kunne blive til nogle pizzaer der :)

    SvaraRadera
  7. Själv har jag snart drunknat i andra sorters squash. Kanske ska vi byta några? Flera sorters vintersquash, några zuccini, en alldeles kollosal variant som inte blev vad den skulla ha blivit. Men rödbetor och kål, där ligger jag på minussidan i år. Alltid är det något.
    Ha det bra.
    Hej fr Törnrosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja-a. Byter gärna. Eller ger bort . . . :-)

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  9. Lyckliga du som har så många fina squash att frossa i! Fast jag vet att det krävs en del arbete att klara plantorna en så här varm sommar som denna, så det är väl snarare så att du är väldigt duktig som lyckats. Grattis!!!
    Jag brukar göra soppa på zucchini (kokad och mixad), grönsaksbuljong, creme fraiche och hackad gräslök . Enkelt och gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gjorde squashsoppa! Det blev supergott. Jag stoppade in bitar av squashen i ugnen, rostade tills den var genomkokt. Petade bort skalen och mixade med grädde - superenkel mat som lagar sig själv och fantastiskt gott. Lite buljong hade jag också i för konsistensens skull.

      Radera
  10. Aha... så läckra de ser ut :) Varför namnet, smakar de musslor? Titta in hos Lena E med bloggen trädgårdssurr. Hon hade ett recept på squashplätter som jag tänkt testa men inte fått gjort ännu.

    En trevlig helg till dig! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejdå, inte smakar de musslor - men de kanske kan se ut som en mussla? Med den där veckiga kanten? Squashen hade en mild och fin smak och tålde faktiskt att bli lagrad länge. Då blev skalet hårt, men squashen hade fin smak fortfarande.

      Radera