söndag 25 maj 2014

Snart är tulpanshowen över

Tror faktiskt att tulpaner är knark. Jag är beroende av dom. Blir glad, måste ha fler till nästa år helt enkelt. Nya färger, nya former.






 Carnival de Rio





 Här är det knappt att man hittar tulpanen, eller hur? Små sötisar. 


Jag tycker att vårt hus ser ganska tråkigt ut från det här hållet.
Men med gullviveängen framför . . . Helt ok!

Enda smolket i glädjebägaren är faktiskt att de rackarns kejsarkronorna vissnar ned utan att blomma i år igen! De blir bara gula och ledsna. Vad kan det vara som är fel? Är det för torrt? Men det andra klarar sig ju? Eller är de sjuka kanske?

10 kommentarer:

  1. I dag var det sista showen även bland mina tulpaner. Har jag tur så kanske ett litet gäng gör en extra föreställning i morgon, fast sedan är det bara till att gömma blad.

    Solkram / Therése

    SvaraRadera
  2. Godmorgon :)

    Jag har samma problem med mina Kejsarkronor! Har tom. satt nya lökar på ett annat ställe men de beter sig likadant. Jag har funderat på om de inte gillar lerjord?

    Men men, tulpanerna har blommat fin-fint och inte blivit uppätna och det gör gott...
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men, vad mysko. Jo, kalkhaltig lerjord har jag ju. Kanske värt att testa i en rabatt med lite uppblandad jord då? Kram!

      Radera
  3. Fler tulpaner kommer det att bli här också. Fina randiga tulpan blad hos dig! Samma händer med mina Kejsarkronor, fast jag vet att de har alldeles för lite jord. Ska flyttas lite senare. Kanske blir det blommor till nästa år...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kanske är extremkinkiga typer helt enkelt. Jag tänker på Drömparken i Enköping där det kryllar av maffiga kejsarkronor. Och på offentliga rabatter i Västerås där de också stortrivs. Gruff. Nåja. Ha det fint!

      Radera
  4. Jag har planterat kejsarkronor på ganska så många ställen och det enda stället som de faktiskt blommar på är i rabatten på baksidan av huset. Där står de ganska så torrt medan de andra står mer fritt, i kalkhaltig lerjord... jag vet inte om det kan spela någon roll... Har inte funderat på det förrän du skriver om det nu.
    Tulpaner är underbara när de står utomhus i rabatter. Att ta in dem är inte min grej då de skjuter i höjden och vissnar på fem röda sekunder.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu måste jag verkligen testa att sätta kejsarkronor i mer lucker rabattjord. Det MÅSTE ju gå att få dom att trivas någonstans. Och samma tulpanläge här, bara att glömma att ta in. :-)

      Radera
  5. Hei Bettina:)
    Så flotte blomstring hos deg!
    Her er alle tulipaner ferdig-blomstret...nå venter jeg på roser og peoner..og klematis:)
    Ønsker deg en fin kveld:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Väntar, väntar jag också på de härliga pionerna först och främst. Jag är inte riktigt kompis med klematis ännu, men några har jag på gång. :-)

      Radera