tisdag 27 november 2012

Vemodigt och vackert om träd

Illustration: Viktor Kvant


Till dig som älskar träd, så börjar baksidestexten på boken Trädets tid, Norstedts förlag.

Och så känns det boken igenom, nu har jag läst den när den kom ut och precis läst den en andra gång. Den håller för omläsning. Boken är vemodigt vacker.

Vi får reda på vilket träd som vikingarna kan ha offrat till i Uppsala, ett träd som var grönt även på vintern (nejdå, inte gran). Att Skottlands vindpinade karga kullar har varit täckt av tallar, som brutalt avverkats.

Vi får reda på vilket träd Buddha satt under när han blev upplyst, och därefter så tacksam att han stod och tittade på trädet en hel vecka - utan att blinka.

Ni fattar, jag fick ett tillskott i allmänbildningen. Vackra formuleringar och tänkvärda ord om träd. Men - jag skulle inte köpa boken om jag fick valet idag.

Varför? På grund av illustrationerna. Låter hårt, men så är det. För mig.
Illustrationerna visar lite av trädets natur, resten är photoshoppat, tillagt, processat och ser (usch vad jag är elak) mest ut som en fotoapp i Instagram. De håller inte.

Andra tycker säkert annorlunda. Det här är en bok jag skulle låna på bibblan för ordens skull. Christel Kvant är duktig, hon har gjort ett gediget researcharbete. Men köpa, nej. Mina böcker ska hålla för många omläsningar. Är de byggda på bilder/illustrationer ska de också hålla för flera omtittningar.


Illustration: Viktor Kvant


Illustration: Viktor Kvant


Bokomslag Trädets tid (inbunden)

Har du läst boken? Vad tycker du, är jag för hård?

8 kommentarer:

  1. Intressant och förvånande!
    Jag är stort fan av Kristel Kvant och har boken på min önskelista. Dina reflektioner om illustrationerna gör att jag definitivt skall låna den först, Jag håller helt med dig om att böcker av den karaktären skall hålla även för omtittning. Jag trodde det var mest foton!
    Ber att få återkomma
    tack för tipset
    Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, låna och kika. Smaken är ju som baken. Det är foton som är grunden för illustrationerna, men som sagt. De är omarbetade och ja ...

      Radera
  2. Tack för att du påminner mig. Jag har glömt att jag skulle läsa den. Synd att inte fotot håller för ett så intressant ämne. Ha det bra!/Luna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen läsvärd! Har njutit av att läsa den igen. Berätta gärna sedan om du håller med mig om bilderna.

      Radera
  3. Nei denne har jeg ikke lest. Men jeg forstår hva du mener med bildene...
    Jeg bruker nok mest biblioteket til bøker...leser skjelden en bok flere ganger..bortsett fra hagebøker:)
    Ønsker deg en fin kveld:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja med, jag är ett stort fan av bibliotek! De är ju fantastiska på många sätt och vis. Vissa böcker är verkligen roliga att äga, inte minst för att de är vackra. Ha en fin dag!

      Radera
  4. Nei, den har heller ikke jeg lest. Men det hørtes jo ut som en spennende bok ut i fra innholdet. Ha en fin onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marit. Jo, den är läsvärd, det är den. Ha en härlig dag!

      Radera