måndag 11 mars 2013

Tuffa, härliga gråtimjan

Jag har sagt det förut, jag säger det igen. Jag älskar gråtimjan.

En hel jädrigt kall vinter i en järnurna borde ha tagit livet av vem som helst. Inte gråtimjan. Nu har jag lagt isblock ovanpå för att den ska få lite smältvatten när solen ligger på.




Visst ser själva boplatsen rätt tuff ut?




Och kolla här, i min slänt nedanför min lilla köksträdgård. Vilken nordbo!




Kunde jag ha gråtimjanmatta istället för gräsmatta skulle jag ha det.

Vill du se fler exempel på månadens favoritväxt, gå till Anna Vattenkannas härliga länksamling. Och var med själv vettja, det är roligt!



Har du gjort något roligt i betong? Dela med dig av din skaparglädje och dina tips, länka till min betongsamling som du kommer till om du klickar på bilden längst upp i högerkant. :-)

37 kommentarer:

  1. Den ser meget fin ud,med den grålige tone,næsten som en blød pels!.......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, faktiskt! Det är lite lurvigt, härligt. Som päls! :-)

      Radera
  2. Härligt med tuffa växter! Gråtimjan har jag inte, får nog ändra på det.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Och varför i hela friden skulle du inte kunna ha en gråtimnjanmatta? Vore ju ascoolt!
    Klart du ska ha det.....
    Det måste vara nåt med dig och grått!? Du gillar grå sten, har grå katt!?

    Kraaaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det måste vara något med mig och grått! Gubben är rätt gråhårig han också! :-)))))
      Jo, det har du rätt i. På något ställe där man inte går så ofta kan jag nog ha gråtimjanmatta, jag tror inte att de är särskilt slitstarka - som gräsmatta. Men det vet jag inte riktigt.

      Radera
  4. Jeg har det som dig, hellere et timiantæppe (eller firling og trædebregne) end græs. Sådan et tæppe mellem trædesten vile være så smukt! Jeg har haft krybetimian i mange år, men sidste år købte jeg en grå variant, som jeg tror er den samme du har. Dens blomster har en lysere rosa tone end krybetimian, og er i det hele taget bare kønnere! Skønne bileder af din kæmpestore tue! Dejligt at se at den breder sig så frodigt! :)
    Ha en god dag fortsat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är verkligen tacksam! Det är inte speciellt många plantor som nu har blivit en tjock matta. :-))))

      Radera
  5. Timian er godt for øyet, nesen og ganen kan det bli bedre.
    God kveld fra Marit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Ha en fin fortsättning på veckan Marit!

      Radera
  6. Det var ett bra val som månadens växt! Jag fick ett tips att ha timjan på vårt "gröna tak" på nya förrådet som jag planerar. Hade bara tänkt ha fetbladsväxter där. Men efter att ha läst din beskrivning om gråtimjan tror jag också att den skulle klara det läget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den verkar oerhört tålig. Men hur den funkar på ett tak vet jag inte. Låter som ett kul projekt!

      Radera
  7. Det är trösterikt att komma in till din blogg o läsa om din entusiasm kring trädgår och växter :) Det liksom räcker för mig också då ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Och jag blir jätteglad av dina kommentarer!

      Radera
  8. Är den så tålig, så härligt, fram för mer gråtimjan, det skall det bli här till våren! Och gulligt att ge den is!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Gråtimjan låter ju onekligen ganska trist, men du visar ju på motsatsen. Och en timjansmatta i st för gräsmatta, vilken dröm. Känner doften! Mmmm :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mja, jag är lite sugen faktiskt. I alla fall i närheten av stenhällarna jag har, där man inte går så ofta.

      Radera
  10. For en tøffing!...timian er jo en kjempeflott plante..og det er mange å velge mellom også:)...men grå-timian har jeg ikke.
    Takk for du minner om Månadens Favoritt:)
    Fin kveld til deg:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha en härlig fortsättning på veckan Inger-Marie! Gråtimjan tycker jag man ska ha ... :-)

      Radera
  11. Timjan är en favorit här också, både gråtimjan, backtimjan och citrontimjan. Riktiga snygga tuffingar som man inte kan få för mycket av i trädgården!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, citrontimjan, den gick ut för mig ifjol. Måste skaffa en ny, den doften!

      Radera
  12. Timjan är en riktig tuffing, snygg och dessutom luktar den gott!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  13. Så flott den er! Den har jeg ikke sett før. De er tøffe disse små timianplantene.

    SvaraRadera
  14. Kjempefin! Å, timian lukter så godt:) Gråtimian har jeg nok ikke sett før.
    Takk for påminnelsen, skal finne meg en marsfavoritt. Må nok bli innendørs, for snøen i hagen har det ikke travelt med å forsvinne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen fin, luddig och gullig. :-)

      Radera
  15. Gråtimjan är trevligt jag köpte en liten tuss förra sommaren som bredde ut sig snabbt.

    SvaraRadera
  16. Varför har jag inte gråtimjan????? Finns absolut inget vettigt svar på denna fråga, utan måste ju åtgärdas. Så fort som möjligt! Jättefint i urna... ja, och kan tänka mig den på flera ställen därute. Inte klokt att jag inte har den!!!
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är verkligen inte klokt! Buss på när plantskolorna öppnar. :-)

      Radera
  17. Ja men betong, som jag håller på med va kul, får kolla på din sida! Kram Iréne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamenvisst - du har ju säkert en massa saker du kan länka upp! :-)

      Radera
  18. Gråtimjan en riktigt söt liten tuffing
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  19. Men tänk så gott fötterna skulle dofta varenda gång man gått barfota i "timjangräset"! :)
    H. Kitty

    SvaraRadera
  20. Gråtimjan verkar vara ett bra tips, det måste jag prova!
    Ha en fin vecka,
    Carina

    SvaraRadera