tisdag 18 augusti 2015

Syrénbuddlejan slår alla rekord




















Min nya hobby: att stå och vingla på en kökspall så nära syrénbuddlejan på framsidan av vårt hus som möjligt.

Det är som en egen värld. Massor av gäster kommer för att äta ur de tydligen perfekta små blommorna.

Snabel efter snabel vecklas ut och sticks in i blomfluffet. Det är nästan så man hör slörpet.

Vår syrénbuddleja är nog 2-3 år nu och jag skar ned den i mitt tycka ganska hårt i våras. Jag kunde definitivt ha tagit lite till, den är säkert två meter hög och rejält spretig.

Den första buddlejan tog jag död på. Den här grävde jag ned nära cementringen till vår brunn. Tänkte att det blir lite skyddat där. Blir det en riktigt kall vinter vet jag inte om den vill vara med, men då kan det vara värt att köpa en ny.

Har varit orolig för att det varit så få fjärilar i år. Nu njuter jag. Har till och med sett några citronfjärilar gå loss på maten.

6 kommentarer:

  1. Härligt med så många fjärilar. Buddlejan är en riktig fjärilsmagnet.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Låter som en livsfarlig hobby. Å andra sidan blev bilderna fantastiskt fina, så fortsätt vingla! :-)
    Må så gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det är bra för den djupa muskulaturen i ben och bål. :-) Yes, än är inte festen över!

      Radera
  3. En syrenbuddleja får det bli till nästa sommar! Älskar alla dessa fjärilar den drar till sig...
    Fina bilder du bjuder på!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så roligt att mötas av det här varje dag när man kommer hem från jobbet! Och jag skulle nog baske mig köpa en till om nu den här dör i vinter. Kram!

      Radera