fredag 10 april 2015

Så här ska det va efter jobbet!

Äääääntligen har kylan i luften lättat lite. Okej, det blåser. Men - solen är fortfarande uppe.

Så skönt att få gå en liten inspektionsronda i trädgården efter jobbet. Säga hej. Välkommen tillbaks och sisådär.


Vad i hela friden har jag satt hos Mme Plantier på framsidan av huset?
Ståtlig är den redan i alla fall. 


Gräs/mossmattan på norrsidan huset är långhårigt av tulpanblad.
Fantastiskt många tulpanblad, jag måste ha känt mig rik i höstas. :-) Bra det. 


Kan inte se mig mätt på blad. 


Ja-a. Kan det vara kejsarkronor?
Försök 20911.


Hundtandsliljorna som jag satt så illa, som får lida av att jag trampar på dom.


Älskade almen.
Och sedär. En steg vi glömt lutad mot huset, och några lastpallar.
Så dekorativt.


Krokus som fajtas med spirande brännässlor.


Ah!


Vaniljgräset har överlevt med den äran!
Och de förbaskade vallmona trivs. Förlåt kompisar, men ni tar över så in i bängen. 


Sedum någonting som också måste få lite hjälp att hävda sig mot vallmon.


Mörkt ormskägg som verkar må så där. Det lever men är jättetorrt och blekt i topparna.


Och, nästan bäst av allt. Doftviol. Marodörer på sitt sätt, men välluktande sådana. Mmmm, vilken kväll! Nu känns det som att sommarlivet börjar!

10 kommentarer:

  1. Mycket vår på gång, men stackars huntandsliljor:-)
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamenvisst. Och varje år tänker jag att jag ska flytta på dom stackarna. Fin fortsättning på helgen!

      Radera
  2. Finns inget bättre än inspektionsrundor då det hänt lite sedan sist. Om man slipper gråta över nedätna tulpaner som trots åtgärder helt negligerats.
    Trevlig helg
    Luna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch ja, känns inte helt säkert ännu med tulpanerna. Här finns hungriga marodörer. Jag och maken får vakta i skift nattetid. :-)

      Radera
  3. Det är det bästa som finns!!!! Man blir som en ny människa liksom.
    Allt gott och tack för hälsningen.
    Annika

    SvaraRadera
  4. Härligt rundtur! Ja, då kanske jag ska vara glad som har en vallmo som inte spridit sig ett endaste under tja säg 10 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, faktiskt säger jag som har gått från att ääääälska vallmo till att lite skeptiskt fnysa åt bladen som kommer upp. De är ljuvliga, men under så kort tid, och bladen är ju gigantiska! Klipper och klipper, men tycker det blir fult ändå.

      Radera
  5. Med dina nätta 1.58 så klarar sig nog hundtandsliljorna fin, fint :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tror det? Vi kan ju ha höjdhoppstävling över dom när det är dags för styrelsemöte!

      Radera