torsdag 5 mars 2015

Plan B för plommonlunden - trillium!


Någon gång i vintras trillade jag in på treblad.se och kunde bara inte låta bli. Hupp! I dag hämtade jag kommande fröjder för 850 kronor.

Det är faktiskt extra kul att det är ett västeråsbaserat företag och att det går att hämta prylarna på Bäckby. Entusiasten Peter Göttfert berättade att det är det här hans kvällar och helger går åt till. Och inte minst till orchidéer förstås.

Nu ligger rötterna i kylskåpet, jag ska köpa bra jord och kruka upp och ställa ut i garaget. När de tittar upp måste de stå svalt och ljust för att inte ränna iväg (precis som med nästan allt annat med andra ord).

Vad tror ni om det här? Har ni förslag på vad jag kan samplantera med så blir jag jätteglad!


Trillium Luteum, gult treblad (bild lånad från treblad.se)

Den här ska ta tid på sig att etablera sig, men den tålmodiga belönas med frisk citrondoft.


Och Trillium Erectum som ska vara lättodlad (man får inte vara dum) och dessutom både bred och hög (40 hög och 30 bred).



Japp. Och Trillium recurvum, prärietreblad. Sen vårblommare i mörkrött även den och fina blad.



Samt den mer kända stort paddtreblad, trillium cuneatum:



Hujedamej. Och så blev det en trillium grandiflorum, stort treblad som jag inte har någon bild till. Det kanske du har?

Vad säger du, vad är chanserna för att lyckas med treblad? Jag är helt såld på bladen. Hjärtat tickar redan när jag tänker på att jag kanske får se åtminstonde lite blad senare i vår.

Förresten, har jag handlat ovanligt dyrt? Brukar det kosta så här med treblad?


10 kommentarer:

  1. Vilka spännande växter. Jag kan ingenting om dom. Hoppas att de blir som du tänkt dig.

    SvaraRadera
  2. Jag köpte några Trillium från en trädgårdsamatör förra våren och tror inte du har betalat något överpris för dina. Tydligen tar det 6-7 år från sådd tills att en Trillium blommar så då är det inte konstigt att de kostar en slant.
    Trillium är ju så otroligt läckra - förstår att du föll för dem (precis som jag själv har gjort). Jag väntar just nu spänt på om mina skall ha klarat vintern eller inte.
    Kram Nora
    P.S. Rådjuren tycker även de om Trillium så om du har rådjur i närheten kan det vara smart att skydda dem. Ett par av de jag köpte förra året blev tyvärr rådjursmat och jag undrar om de klarade sig, det är nog tveksamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men, grrrrrr. Ja, visst bor jag granne med rådjuren. Då ska jag tänka till lite extra när jag planterar - tack för varningen!

      Radera
  3. Oj, vilken rolig leverans! Känner att jag skulle kunna förköpa mig ordentligt på det stället, men ska kika in i alla fall. Jag har grandiflorum och nån liten variant också, men de har inte hunnit sprida sig särskilt. Tänker att de passar med de flesta lundväxter, hostor, rams, ormbunkar.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Gottar mig. Men döljer inte hosta och ormbunkar trilliumens roliga blad? Tänker att de är i samma höjd, eller högre än trillium. Hm, ska rota vidare i mina trädgårdsböcker. Gotta, gotta, gotta.

      Radera
  4. Vilka fina du har valt. Det är lite lätt att trycka på de där knapparna så jag vågar inte titta in där ännu. Skall blir klar med röjet först sedan köpa växter i lugn och ro.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eh, bli färdig med röjet först. Underlig prioritering. ;-)

      Radera
  5. Kommer säkert att bli helt fantastiskt!! Har länge trånat efter några, men har inte slagit till än....har ingen lund heller än.
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mja, lund och lund. Den är ju liksom på planeringsstadiet. :-)

      Radera