lördag 1 juni 2013

Kalifornisk syrén eller säckbuske



Vidunderligt, eller hur? Överallt på Londons gator kikade blå kaskader av pyttesmå vippor som liknar syrén fram. Gick inte att motstå att fota. Fin doft också, men inte så stark som syrén.



På engelska kallas den kalifornisk syrén, här hemma har den fått det tråkiga namnet säckbuske. Du kan läsa mer om den hos Slottsträdgårdsmästaren på Engsholm.

Det är en kinkig typ som heter Ceanothus på latin. Knappt zon 1. Men ack så häftig! Jag som inte ens gillar blått. :-)


22 kommentarer:

  1. Oij, hvor er den skøn - jeg tror aldrig, jeg har set en californisk syren her.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det! I Danmark borde den ju funka? De var faktiskt otroligt vackra, så speciell i färgen.

      Radera
  2. Den är fin, jag gillar blått, så den skulle få flytta hem till mig.
    Fel zon dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kinkiga typer vill man ju inte omge sig med. Men kul att ha fått se den!

      Radera
  3. Oj, vilken skönhet....och vilket otroligt fult svenskt namn:-)

    SvaraRadera
  4. Klart i min smak, fast zonen faller inte bisken i smaken. Skulle kanske gå förresten, jag bor ju i 1-2. Nae, det får räcka med våra vanliga syrener med golukt!
    Fastighet, tjaa utgångspriset är galet högt! Visning i mörrn och det ska bli spännande att se om det kommer många. Om jag ids gå så långt he he så går jag dit. Halva priset så slår vi kanske till ;-)

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uj, uj. Lite spännande trots allt. Tråkigt m det höga priset. Hoppas att det bara är ni som kommer. :-)

      Radera
  5. Oj vilken fin har jag inte sett förut!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  6. Et ynkelig navn på et underbart tre, men akk så lite herdig. Må nok en tur til "nærsyden" å se.

    Brita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, ack så lite härdig. Kanske är tur, då slipper man fundera på just den där ... :-)

      Radera
  7. Så flott den er! Jeg liker godt blått, så her hadde den passe fint :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt, riktigt häftig, med en helt osannolikt blå färg. Kul!

      Radera
  8. Jess! Allt fint kan vi inte odla hemma och det är kanske det som är tjusningen utanför! Jag vill ju inte heller äta sill och potatis när jag kommer utomlands!;))) /Anja

    SvaraRadera
  9. Kalifornisk vallmo känner jag till :) men inte Kalifornisk Syren .... Men nu vet jag ;) Väldigt vacker är den!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Kalifornisk vallmo känner jag till :) men inte Kalifornisk Syren .... Men nu vet jag ;) Väldigt vacker är den!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Hei Bettina. Jeg la også merke til den i Londons gater og parker. Den var virkelig et syn! :-D
    Jeg fant ikke ut hvilken plante dette er, så tusen takk for opplysningen :-) Synd den ikke klarer å overlveve i høyere soner enn H1- men vi får heller nyte syriner på denne tiden da ;-)
    Ha en fortsatt riktig fin dag!
    Stein

    SvaraRadera
  12. Säckbuske, sorgklocka vi verkar bra på att ge lite lätt tråkiga namn till växter :-)

    Härliga bilder som fick mig att längta till mitt andra hem!

    SvaraRadera
  13. Oh, där vi bodde förut hade vi en sån. Fast nu ska jag ta ner det på jorden, det var bara en liten minibuske, men den var så läcker!
    Londongator kan överraska minsann! Mycket fint att titta på!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  14. Haha, lustigt namnval på svenska. Kanske säckar den ihop för de flesta... ;)
    Vacker som verkligen lyfter storstadsmiljön i alla fall. Där passar den utomordentligt bra!

    SvaraRadera
  15. Som en skönt färgat, lågt flygande, moln :) Vackert!

    SvaraRadera