onsdag 26 september 2012

En häftig flytande kolonilott i London

Jag hade tur när jag var två veckor i London nyligen. Under min lediga helg var det Edible Open Gardens day. En hel rad med spännande trädgårdar med ätbart i hade öppet för besök.

På Regents Canal, i Kingsland Basin i östra delen av London finns CHUG Floating Allotment. Det är bara en liten gränd bort från Kingsland Road. Dels finns ett promenadstråk längs kanalen där man ser pråmarna i bassängen, dels kommer man åt området via vägen. Men - allt är låst, vill du titta måste du ta kontakt med CHUG på något sätt.





Den flytande kolonilotten är helt enkelt en lättare ombyggd pråm. 16 medlemmar delar på grödorna, och i viss mån även jobbet. En odlande eldsjäl fanns på båten närmast lotten, jag misstänker att han står för lejonparten av jobbet. :-)

Kolonilottspråmen skänktes till människorna som bor i husbåtar parkerade i den grunda bassängen som ligger som en tarm in från Regents Canal. Givare var dels kommun, socialtjänst och välgörenhetsorganisationer.

Det verkade otroligt lyckat. Kolonilottspråmen var uppenbarligen omskött och älskad. Jag blev mycket imponerad av avkastningen, kål trängdes med hallon, rödbetor och sallad. När något är moget läggs det i en hög, den av medlemmarna som behöver något hämtar helt sonika det gröna.






Som ni ser här ovan, till och med kompost finns på pråmen.

- Vi har haft ankor också, men de åt antingen räven eller någon hund upp, berättade odlareldsjälen glatt.

På en strandbank ett stenkast bort stod i alla fall två bikupor.

- De är inte så glada i år. Sommaren har varit för blöt och kall, sa odlareldjälens hustru.

Fantastiskt projekt tycker jag. Någonstans anar jag också en krock mellan de nybyggda flashiga lägenheterna med stora balkonger och terasser ut mot bassängen och det lite luggslitna husbåtsfolket. Hoppas de får vara kvar.

Det lär de få vara. Min engelskafröken (jag gick på engelskakurs i London) berättade att saken prövats i domstol. En gammal avdammad lagbok förkunnade att den som odlar ett körsbärsträd på sin båt kan anses vara självförsörjande - och får bo kvar i sin husbåt.

Grönt stack upp ur krukor lite här och där på alla båtar ...

Bevattningen sköts i alla fall enkelt på kolonilottspråmen. Vattnet kommer från bassängen och släpps in via en ventil i botten.

- En gång glömde jag stänga ventilen. På morgonen stod pråmen på botten. Tur det inte är djupt, flinade odlarentusiasten.












Follow Me on Pinterest

6 kommentarer:

  1. Nej Bettina, jag har inte gjort dem utan köpt någonstans, någongång för 20 år sedan när högsta modet var koppar..... Nu finns all koppar i trädgården istället. Lamphållaren sitter fast med en mutter och skruv. Borrat genom locket :)

    Så häftigt med en kollonilott på båt !

    kram och må gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser man på! Koppar blir ju så snyggt ärggrönt vad det lider när det får bo utomhus. Tror nog att jag ska kopiera den där idén på något sätt och vis.
      Kram!

      Radera
  2. Vad häftigt med dessa pråmar, måste vara mysigt att odla så! Kram Iréne

    SvaraRadera
  3. Vilken häftig pråm. Inte många som kommer på idén att odla på en båt. Måste vara praktiskt när man ska vattna växterna.

    Ha en skön helg

    Kram Kairn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Och en skön helg på dig också Karin!

      Radera